I sitt senaste nyhetsbrev informerar Skolverket om hur de sammanställer och sprider kunskap om resultat av forskning inom utbildningsområdet. På Skolverkets hemsida går att söka artiklar efter skolform, ämne och fokusområde under rubriken Forskning och sedan Hitta och välj forskningsartiklar. Under fokusområdet Didaktik hittas texten Slöjd möjliggör förstärkt fokus på hållbar utveckling skriven av utbildningsvetare Katarina Blennow (Lunds universitet) som bevakar området för Skolverket:
I Skolverkets senaste utvärdering av slöjdämnet svarar elever och lärare att hållbarhetsperspektiv inte förekommer speciellt mycket i undervisningen. Artiklarna i Nordic Studies in Education visar möjligheter att utforska och reflektera över våra relationer med material och resurser i och genom slöjd. Slöjdundervisningen kan förbereda elever för att möta de utmaningar som planetärt nödläge innebär, bland annat genom de kunskaper för ett hållbart agerande som ämnet kan erbjuda. Det blir ett argument i debatten om slöjdämnets legitimitet i skolan. Genom att tydligt knyta slöjdundervisningen till hållbar utveckling menar forskarna att lärare också har potential att förändra elevers uppfattning om att slöjd är ett roligt men inte så viktigt ämne i skolan, en uppfattning som kommit fram i Skolverkets nationella utvärderingar av slöjdämnet.
Katarina Blennow, hämtad 2020-02-17
Slöjdlärarportalens fredagstext från den 4 oktober 2019 sammanfattar artiklarna i Nordic Studies in Education:
Kommentera