Slöjdlärarportalen

Nätverket för slöjdlärare i Sverige

  • Hem
  • Aktuellt
  • Forskning
    • Lic.- Doktorsavhandlingar
    • Forskarintervjuer från Slöjdlärarportalen
    • Vetenskapliga artiklar
  • SLÖJDforsk
  • Bibliotek
    • Stödmaterial
    • Styrdokument
    • Nationella utvärderingar
  • Fortbildning
  • Länkar
    • Myndigheter & Organisationer
    • Slöjdrelaterat – nätverk, fb-grupper etc.
    • Vetenskapliga tidskrifter & e-magasin
    • Tidskrifter & e-magasin (ej vetenskapliga)
    • Studentuppsatser, bibliotek, databaser etc.
    • Slöjd i Norden
    • Slöjdlärarutbildning
    • Kunskapsluckorna från jullovskalendern 2016
  • Om portalen

Slöjdforskning uppmärksammas av Skolverket

17 februari, 2020 By Redaktionen Lämna en kommentar

I sitt senaste nyhetsbrev informerar Skolverket om hur de sammanställer och sprider kunskap om resultat av forskning inom utbildningsområdet. På Skolverkets hemsida går att söka artiklar efter skolform, ämne och fokusområde under rubriken Forskning och sedan Hitta och välj forskningsartiklar. Under fokusområdet Didaktik hittas texten Slöjd möjliggör förstärkt fokus på hållbar utveckling skriven av utbildningsvetare Katarina Blennow (Lunds universitet) som bevakar området för Skolverket:

I Skolverkets senaste utvärdering av slöjdämnet svarar elever och lärare att hållbarhetsperspektiv inte förekommer speciellt mycket i undervisningen. Artiklarna i Nordic Studies in Education visar möjligheter att utforska och reflektera över våra relationer med material och resurser i och genom slöjd. Slöjdundervisningen kan förbereda elever för att möta de utmaningar som planetärt nödläge innebär, bland annat genom de kunskaper för ett hållbart agerande som ämnet kan erbjuda. Det blir ett argument i debatten om slöjdämnets legitimitet i skolan. Genom att tydligt knyta slöjdundervisningen till hållbar utveckling menar forskarna att lärare också har potential att förändra elevers uppfattning om att slöjd är ett roligt men inte så viktigt ämne i skolan, en uppfattning som kommit fram i Skolverkets nationella utvärderingar av slöjdämnet.

Katarina Blennow, hämtad 2020-02-17

Slöjdlärarportalens fredagstext från den 4 oktober 2019 sammanfattar artiklarna i Nordic Studies in Education:

Nya slöjdartiklar om hållbar utveckling i Nordic Studies in Education

Dela det här:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-post

Arkiverad under: Aktuellt, Forskning Taggad som: #slöjdlärare, hållbarutveckling, slöjd, slöjddidaktik, slöjdforskning, slöjdundervisning

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera på Slöjdlärarportalen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på portalen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Copyright © 2021 Slöjdlärarportalen

loading Avbryt
Ditt meddelande skickades inte - kontrollera din e-postadress!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.