Ingrid Bergqvist, som arbetat som universitetsadjunkt i slöjdlärarutbildning vid institutionen för kultur och kommunikation, Linköpings universitet är nyantagen slöjddoktorand i forskarutbildningsämnet Pedagogiskt arbete vid institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet. Det är inte helt enkelt att få en doktorandanställning inom slöjdområdet därför är det nu extra glädjande, och viktigt, att Sverige nu har en ny doktorand 2018 som ska få forska inom slöjdområdet. I intervjun nedan ställs några frågor till Ingrid:
Stort grattis Ingrid! Vad är det du vill forska om?
‒ Stort tack! Mitt forskningintresse rör slöjdundervisning och slöjdlärares arbete med globala miljöfrågor. Mitt intresse rör hur detta omsätts i praktiken och vilka tankar slöjdlärare har om det övergripande miljöperspektivet. Slöjd kan bland annat erbjuda kunskaper som problemlösning, handlingsberedskap och kännedom om material ur kvalitet och hållbarhetsperspektiv. Jag intresserar mig för hur måluppfyllelsen ser ut för slöjdämnet gällande dessa frågor med betoning på kunskapsområdet Slöjden i samhället. Jag vill fokusera på de ämnesdidaktiska frågorna vad och hur miljöfrågor kommuniceras i slöjdverksamhet mellan slöjdlärare, ämnesinnehållet och eleverna.
Berätta om hur du blev intresserad av just forskningsområdet med miljöfrågor i slöjden!
– Jag har genom åren undervisat och fördjupat mig inom flera områden i slöjd, bland annat slöjdens förhållande till hållbar utveckling. Detta är en fråga som engagerar studenterna och vi har haft många intressanta diskussioner genom åren. I samband med den stora slöjdutställningen på Nordiska museet 2012 väcktes ett intresse av hur slöjdämnet påverkats av våra stora samhällsförändringar och globala utmaningar med miljöhot, integration m.m. I slöjd arbetar vi med materiella ting och har ett ansvar över slöjdens roll i samhället gällande miljöperspektivet. I samband med den nationella ämnesutvärderingen 2013 visade resultatet att slöjdlärare kände osäkerhet inför det nya kunskapområdet Slöjden i samhället. Nu har det gått ytterligare några år och det är intressant att se om och vad som har hänt efter Lgr 11. Jag tycker det är viktigt att lyfta fram hur samhällsförändringar påverkar ett ämne samt hur slöjdämnet kan bidra till de globala utmaningar vi alla ställs inför.
Vilka erfarenheter har du med dig in i avhandlingsarbetet?
‒ Jag har lång erfarenhet av att undervisa inom lärarutbildning i slöjd och har handlett många studenters arbeten. Nu blir det en omvänd situation och det gäller att ta sig an forskarutbildningen med nya, intressanta perspektiv. Min magisterutbildning i pedagogiskt arbete samt pågående masterkurser har gett mig erfarenhet av fördjupade studier. Till min magisteruppsats genomförde jag två månaders fältarbete på en lärarutbildning i estetiska ämnen i Sydafrika vilket gav mig viss insikt i globala utbildningsfrågor. Jag har även varit referensperson till kursplanen och den Nationella ämnesutvärderingen i slöjd.
Hur vill du utföra dina forskningsstudier?
‒ Det är tidigt att svara på. Jag vill fördjupa mina kunskaper inom det här området och det ska bli intressant att komma till miljön i den Humanistiska forskarskolan, där det finns ett särskilt fält, kallat Globala utmaningar som är ämnesövergipande. Jag hoppas även att jag kan bredda mitt kontaktnät internationellt. Min plan är att empirin dels kommer från observationer från praktiken i slöjdundervisningen, dels genom intervjuer av lärare i slöjd inom båda materialinriktningarna.
Hur tror du att det kommer att bli att vara doktorand?
‒ Det känns svårt att veta just nu men annorlunda, från att ha varit lärare till att vara forskarstudent. Jag förstår av andra att det är stimulerande, utmanande, och en rolig tid. Det ska bli spännande att möta en annan miljö med nya kollegor och studiekamrater.
Framtida visioner, för din forskning, för slöjdämnet?
‒Jag tänker att det blir ytterligare en pusselbit som kan läggas till den lilla slöjdforskning som finns där jag kan bidra med vetenskaplig erfarenhet. Vi lever i en föränderlig, global tid med utmaningar framför oss och jag hoppas kunna problematisera, synliggöra och lyfta den potential som slöjdämnet har inom dessa aktuella samhälls- och utbildningsfrågor.
Intervjuad av: Marléne Johansson
Ingrid Bergqvist:
Titel: Doktorand i ”Pedagogiskt arbete”, vid institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet., fil.mag., universitetsadjunkt.
Aktuell med: Nyantagen doktorand som ska forska om slöjdundervisning och slöjdlärares arbete med globala miljöfrågor, med fokus på ämnesdidaktiska frågor om vad och hur miljöfrågor kommuniceras i slöjdverksamhet mellan slöjdlärare, ämnesinnehållet och eleverna.
Inger Möller Degerfält säger
Men grattis Ingrid! Dehär var riktigt roligt att läsa. Bra val av ämne. För visst är slöjden skolans ”bästa” LHU-ämne och verkligt hållbart 🙂 Heja dej.
Monica Adrell säger
Vad roligt! Har precis avslutat en lektion där vi diskuterar dessa frågor efter att eleverna varit ute och undersökt pris och kvalitet på kläder man syr själv/köper på secondhand/köper på en klädkedja eller handlar ekologiskt.
Lycka till Ingrid
/Monica Adrell
Theres Dahl säger
Grattis! Vad roligt! Slöjd behöver mer plats i forskningsvärlden, och vilket spännande ämne.
Jag läste slöjd på distans för dig 14-16, hoppas jag och andra slöjdare får ta del av ditt arbete på något sätt,
Malin Tjerngren säger
Stort grattis Ingrid! Det ska bli mycket intressant att läsa din avhandling. I mitt arbete som förstelärare i slöjd är en av mina uppgifter att utveckla ämnet i regionen jag jobbar i och detta är en så viktig aspekt av slöjdämnet som behöver lyftas! Jag jobbar själv strukturerat och kontinuerligt med miljöperspektivet från tidiga årskurser och märker ett stort intresse bland elever när det integreras på ett bra sätt! Lycka till och grattis igen! ?