Slöjdlärarportalen

Nätverket för slöjdlärare i Sverige

  • Hem
  • Aktuellt
  • Forskning
    • Lic.- Doktorsavhandlingar
    • Forskarintervjuer från Slöjdlärarportalen
    • Vetenskapliga artiklar
  • SLÖJDforsk
  • Bibliotek
    • Stödmaterial
    • Styrdokument
    • Nationella utvärderingar
  • Fortbildning
  • Länkar
    • Myndigheter & Organisationer
    • Slöjdrelaterat – nätverk, fb-grupper etc.
    • Vetenskapliga tidskrifter & e-magasin
    • Tidskrifter & e-magasin (ej vetenskapliga)
    • Studentuppsatser, bibliotek, databaser etc.
    • Slöjd i Norden
    • Slöjdlärarutbildning
    • Kunskapsluckorna från jullovskalendern 2016
  • Om portalen

Ny doktorsavhandling om undervisning och lärande utifrån hållbar utveckling och slöjd

8 mars, 2019 By Redaktionen 4 kommentarer

Hanna Hofverberg har disputerat i didaktik med doktorsavhandlingen Crafting Sustainable Development: Studies of Teaching and Learning Craft in Environmental and Sustainability Education. Avhandlingens fokus är miljö- och hållbarhetsutbildning utifrån studier i slöjdundervisning. Slöjdlärarportalen var på plats när doktorsdisputationen ägde rum den 1 mars 2019 vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Opponent var professor Jeppe Læssøe från Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse vid Aarhus Universitet, Danmark. 

Forskningens övergripande syfte är att bidra med ny och fördjupad kunskap om undervisning och lärande när hantverksverksamheten anses vara miljö- och hållbarhetsutbildning. Avhandlingen består av en sammanfattande kappa och fyra artiklar. Den första artikeln Crafting sustainability? An explorative study of craft in three countercultures as a learning path for the future(publicerad i ”Nordic journal of science and technology studies”) är en litteraturstudie där olika innehåll i hantverksaktiviteter belyses utifrån miljö- och hållbarhetsundervisning. I artikel två Human–material relationships in environmental and sustainability education – An empirical study of a school embroidery projectbeskrivs resultat från ett återbruksprojekt i skolslöjden. Studien visar att arbete med återbruk inte per automatik bidrar till att främja miljö- och hållbarhetsaspekter, utan lärprocessen måste uppmärksammas för att förstå vad eleverna lär sig. Artikel tre Recycling, crafting and learning: an empirical analysis of how students learn with garments and textile refuse in a school remake projectredogör för hur hantverksmaterialet medverkar i elevernas lärande om miljö- och hållbarhet. Avhandlingens fjärde artikel Entangled threads and crafted meanings – Students’ learning for sustainabilitybehandlar berättelser om materials struktur, form och konstruktion som eleverna känner igen i mötet med återbruksmaterial (artikel 2‒4 är publicerade i journalen ”Environmental education research”). 

I avhandlingens kappa Crafting Sustainable Development: Studies of Teaching and Learning Craft in Environmental and Sustainability Educationsammanfattas och diskuteras resultat exempelvis; behov att förtydliga vad som kan menas med slöjdande för hållbar utveckling; skillnader i innehåll mellan slöjdprodukt och slöjdprocess i relation till miljö- och hållbarhetsundervisning; vad som blir framträdande i själva görandet; hur det fysiska materialet medverkar med elevernas kroppsliga erfarenheter när slöjdande görs till en fråga om miljö- och hållbarhetsundervisning; och hur teoretiska och metodologiska verktyg kan bidra till att studera relationer mellan människor och material. Till avhandlingens kappa-text hör också en kortare sammanfattning som är skriven på svenska.

I tidigare doktorsavhandlingar inom slöjdområdet, (se översikt i Techne serien), som har ett annat forskningsfokus än miljö och hållbarhet, kan det förekomma att delar eller diskussioner relaterar till aspekter inom miljö och hållbarhet. Här blir Hanna Hofverbergs avhandling ett betydelsefullt bidrag då utgångspunkterna istället är utifrån miljö- och hållbarhetsutbildning i slöjdundervisning.

När all uppmärksamhet på disputationsdagen har lagt sig för Hanna Hofverberg kommer Slöjdlärarportalen att intervjua Hanna om erfarenheter av avhandlingsarbetet och disputationstillfället och hur hon ser på framtiden utifrån avhandlingsresultaten. 

Tag del av hela doktorsavhandlingen här!

Text av: Marléne Johansson



Dela det här:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-post

Arkiverad under: Aktuellt, Forskning, Lic.- Doktorsavhandlingar Taggad som: #slöjdlärare, hållbarutveckling, hannahofverberg, lärandeislöjd, slöjdundervisning

Kommentarer

  1. Inger säger

    8 mars, 2019 vid 08:01

    Tack! Den ska jag läsa i sin helhet. Slöjd är ett verkligt hållbart ”ämne! Hur gör vi eleverna medvetna om värdet av den kunskap de får på slöjden?

    Svara

Trackbacks

  1. ”Att slöjda en hållbar utveckling?” Öppen föreläsning med Hanna Hofverberg på HDK onsdag 22 maj skriver:
    20 maj, 2019 kl. 12:18

    […] du nyfiken? Har du kanske inte möjlighet att komma? Läs mer om Hanna Hofverbergs avhandling i en tidigare publicerad fredagstext på Slöjdlärarportalen. Här är även en länk till en artikel av Hanna Hofverberg och Ninitha […]

    Svara
  2. Intervju med Hanna Hofverberg om den nya doktorsavhandlingen med fokus på miljö och hållbarhet i slöjdundervisning skriver:
    20 september, 2019 kl. 06:00

    […] vi tidigare skrivit om här på Slöjdlärarportalen tog Hanna Hofverberg sin doktorsexamen i mars i didaktik vid Uppsala universitet med […]

    Svara
  3. Hållbart slöjdande i ”Poddagogen” skriver:
    14 februari, 2020 kl. 07:03

    […] Ny doktorsavhandling med fokus på undervisning och lärande utifrån hållbar utveckling och slöjd […]

    Svara

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera på Slöjdlärarportalen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på portalen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Copyright © 2025 Slöjdlärarportalen

loading Avbryt
Ditt meddelande skickades inte - kontrollera din e-postadress!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.