Hanna Hofverberg har disputerat i didaktik med doktorsavhandlingen Crafting Sustainable Development: Studies of Teaching and Learning Craft in Environmental and Sustainability Education. Avhandlingens fokus är miljö- och hållbarhetsutbildning utifrån studier i slöjdundervisning. Slöjdlärarportalen var på plats när doktorsdisputationen ägde rum den 1 mars 2019 vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Opponent var professor Jeppe Læssøe från Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse vid Aarhus Universitet, Danmark.
Forskningens övergripande syfte är att bidra med ny och fördjupad kunskap om undervisning och lärande när hantverksverksamheten anses vara miljö- och hållbarhetsutbildning. Avhandlingen består av en sammanfattande kappa och fyra artiklar. Den första artikeln Crafting sustainability? An explorative study of craft in three countercultures as a learning path for the future(publicerad i ”Nordic journal of science and technology studies”) är en litteraturstudie där olika innehåll i hantverksaktiviteter belyses utifrån miljö- och hållbarhetsundervisning. I artikel två Human–material relationships in environmental and sustainability education – An empirical study of a school embroidery projectbeskrivs resultat från ett återbruksprojekt i skolslöjden. Studien visar att arbete med återbruk inte per automatik bidrar till att främja miljö- och hållbarhetsaspekter, utan lärprocessen måste uppmärksammas för att förstå vad eleverna lär sig. Artikel tre Recycling, crafting and learning: an empirical analysis of how students learn with garments and textile refuse in a school remake projectredogör för hur hantverksmaterialet medverkar i elevernas lärande om miljö- och hållbarhet. Avhandlingens fjärde artikel Entangled threads and crafted meanings – Students’ learning for sustainabilitybehandlar berättelser om materials struktur, form och konstruktion som eleverna känner igen i mötet med återbruksmaterial (artikel 2‒4 är publicerade i journalen ”Environmental education research”).
I avhandlingens kappa Crafting Sustainable Development: Studies of Teaching and Learning Craft in Environmental and Sustainability Educationsammanfattas och diskuteras resultat exempelvis; behov att förtydliga vad som kan menas med slöjdande för hållbar utveckling; skillnader i innehåll mellan slöjdprodukt och slöjdprocess i relation till miljö- och hållbarhetsundervisning; vad som blir framträdande i själva görandet; hur det fysiska materialet medverkar med elevernas kroppsliga erfarenheter när slöjdande görs till en fråga om miljö- och hållbarhetsundervisning; och hur teoretiska och metodologiska verktyg kan bidra till att studera relationer mellan människor och material. Till avhandlingens kappa-text hör också en kortare sammanfattning som är skriven på svenska.
I tidigare doktorsavhandlingar inom slöjdområdet, (se översikt i Techne serien), som har ett annat forskningsfokus än miljö och hållbarhet, kan det förekomma att delar eller diskussioner relaterar till aspekter inom miljö och hållbarhet. Här blir Hanna Hofverbergs avhandling ett betydelsefullt bidrag då utgångspunkterna istället är utifrån miljö- och hållbarhetsutbildning i slöjdundervisning.
När all uppmärksamhet på disputationsdagen har lagt sig för Hanna Hofverberg kommer Slöjdlärarportalen att intervjua Hanna om erfarenheter av avhandlingsarbetet och disputationstillfället och hur hon ser på framtiden utifrån avhandlingsresultaten.
Tag del av hela doktorsavhandlingen här!
Text av: Marléne Johansson
Inger säger
Tack! Den ska jag läsa i sin helhet. Slöjd är ett verkligt hållbart ”ämne! Hur gör vi eleverna medvetna om värdet av den kunskap de får på slöjden?