Hej Slöjd! är en utställning om slöjd, skapad av och med 350 barn i Halland inom ramen för en treårig satsning på Kultur i Halland – Slöjd. Utställningen är ett resultat av ett nytt prövande arbetssätt där tanke, ord och hand väckts till ett experimentellt slöjdande, på barns villkor. Projektet genomfördes på ett antal fritidshem, en plats där slöjdverksamhet kanske inte är så vanligt förekommande idag. Slöjdlärarportalen blev nyfikna och bad projektledare Emma Andersson att skriva om projektet. Här nedan följer Emmas berättelse.
Vad händer om barn får bestämma allt?
Ibland fastnar vi i samma hjulspår och vet inte riktigt åt vilket håll vi ska svänga. Men vad händer om vi låter någon annan styra? Om vi låter barnen själva ta över? Hur skulle egentligen en utställning om slöjd se ut om barn fick formge den? Detta var frågor vi ställde oss när utställningen Hej Slöjd! växte fram under 2017. Projektet är en treårig satsning på Kultur i Halland – Slöjd och resultatet kommer att visas på Galleri Hamnmagasinet i Varberg 1 september till 4 november, 2018.
I många fall bestämmer vuxna över barn. Men i FN:s konvention om barnens rättigheter står det tydligt att barn har rätt att uttrycka sig. En konvention som också Sverige har skrivit på, och också därför är skyldiga att följa. Men hur gör vi detta? Och på vilka sätt kan slöjden bidra till att fler barn får chans att påverka?
Vi valde ut två artiklar från barnkonventionen och utgick från dessa. Artikel 12 som handlar om barns rätt att få sin röst hörd, och artikel 31 som handlar om barns rätt till vila, lek och fritid.
Projektet Hej Slöjd! tillät barnen att bestämma, allt ifrån vad som skulle göras till hur mycket var och en själv ville vara delaktiga i projektet. Vissa var med i 20 minuter, andra tre timmar; allt efter barnens egna förutsättningar och lust. Våra slöjdträffar ägde rum på sex fritidshem, en i varje kommun i Halland. Fritidshemmens vanliga aktiviteter fortlöpte precis som vanligt, den enda skillnaden var att barnen vid dessa tillfällen kunde välja att vara med och slöjda. Lika viktigt som det är för barn att röra på sig är att hitta sätt att uttrycka sig. Vissa väljer ord, andra rörelse och vissa slöjd. Men för att kunna välja slöjd måste vi också erbjuda det som en aktivitet. Barnen fick träffa duktiga slöjdare och personalen fick chans att vara med och lära sig av processen. Många fritidshemspedagoger såg nya färdigheter hos barnen och upptäckte hur barnen samarbetade på nya sätt.
Projektledarens och de inbjudna slöjdarnas roll i denna satsning bygger på att aktivt ta steget bakåt och låta barnen leda processen framåt. Här är vi jämlika medarbetare, bollplank och resurser med kunnande i slöjdmaterialet. Vi ställer frågor kring barnens idéer, form och presentation. Vi ser, lär och undersöker lösningar tillsammans i detta kollektiva verk där barnen är utställningsformgivare och den kreativa motorn.
Till en början var det väldigt nervöst. Jag visste inte om det skulle bli någonting. Tankarna pendlade mellan hopp och förtvivlan. Tänk om ingen skulle vilja vara med! Men efter första träffen blev jag lugn. Intresset att delta visade sig vara stort. Barnen har skapat sex olika världar med namnen Kakungens land, Himmelriket och PappersParis, Kattklubben, Mästermagisk halm, Monstergården och Fantasi zoo. Namn som jag aldrig skulle kunna komma på själv.
Som i alla projekt där barn är inblandade blir resultatet så mycket bättre än jag någonsin vågat hoppas på. Sammanlagt har 350 barn varit med och tagit fram utställningen Hej Slöjd! Varje enskild individ har haft en chans att påverka, medverka och skapa utifrån sina egna förutsättningar och lust. Jag förstår också att det kanske kan kännas omöjligt och många vuxna har också varit rädda för att det skulle bli mycket spring. Men där hade jag en magisk knapp till hjälp. Alla barn har fått en pin där det funnits plats för att skriva sitt namn. Denna har också fungerat som en symbol för när barn bestämmer och när vuxna bestämmer. När knappen är på, så bestämmer barn och då är det Hej Slöjd! som gäller. När knappen plockas av, byter också barnen aktivitet och då gäller de vanliga reglerna på fritids. Ibland har knappen fungerat som en tankeställare. Det är nämligen lite klurigt att ta av och på knappen, och då har också barnet hunnit känna efter om man verkligen ska sluta slöjda för dagen. I många fall har barnen hunnit ångra sig.
Varje grupp träffades fem gånger. Första träffen gjorde vi upp planer, tittade på inspiration och valde tema tillsammans. Sedan fick barnen under tre eftermiddagar träffa fantastiska handledare och själva skapa de objekt som ska visas i utställningen. Sista träffen fick barnen också kurera den del av utställningen som de själva varit med att skapa. Vi testade att gå på ”miniutställning” och barnen berättade om de olika delarna och vad tanken varit med placeringarna. När utställningen öppnat kommer vi att ha en vernissage, sex ”mittissager” (en exklusiv visning för respektive fritidshem som varit delaktiga) och i slutet hoppas vi på en härlig ”finissagevecka”, som sammanfaller med höstlovet, där allmänheten kan boka in sig på visning och workshops tillsammans med handledarna. Under utställningsperioden kommer skolklasser kunna boka visning med workshop i förväg och på helgerna kommer handledare att finns på plats för workshops som börjar på särskilda tider. I övrigt kan man besöka utställningen som privatperson.
Projektet kommer att återspeglas i korta filmer med olika perspektiv, där både vuxna och barn får vara med och berätta om upplevelsen och resultatet. Syftet med filmerna är att inspirera till fler projekt där barns delaktighet står i fokus.
Något av det finaste i projektet har varit hur barn har lärt varandra. Ibland har äldre barn lärt yngre, och ibland tvärt om. Ibland har vi vuxna fått lära av barnen. I Hej Slöjd! har det inte funnits någon maktordning, alla har varit jämlika och allas idéer har varit lika värdefulla. Det är lätt att tro att många barn vill framhäva sin egen del mest, att ens egna objekt ska ha den tydligaste platsen och synas mest, men eftersom förhållningssättet hela tiden varit att vi gör det tillsammans och att allas delar är viktiga för helheten har barnen istället fokuserat på vilka delar som ”hör ihop” och resultatet har varit lika fantastiskt varje gång. Min förundran över barns förmåga att samarbeta och lyfta varandra har varit otroligt fint att se.
Möjliggörarna – de vuxna som arbetar med barnen
Det finns en väldigt viktigt del för att barn ska kunna slöjda på sin fritid. Det är möjliggörarna. De vuxna runt barnen. För trots alla artiklar i barnkonventionen så är det inte barn som bestämmer hur pengar ska fördelas eller vilka material som ska köpas in. För att få till en fortsatt slöjdaktivitet på fritidshemmen så behövs hjälp av de vuxna som jobbar med barnen.
Under 2017 fick vi möjlighet att arrangera en fortbildning för personalen på fritidshemmen. Vi bjöd in till en heldag där deltagarna fick testa på en teknik eller ett material. Deltagarna fick välja två workshops, en på förmiddagen och en på eftermiddagen. Behovet att lära mer om slöjd visade sig vara stort och dagen blev snabbt fulltecknad (34 platser). Och även utifrån de svar vi fick på utvärderingarna förstod vi att vi väckt lust till fler fortbildningar med slöjd i fokus.
I början av året startade vi också upp en slöjdhandledarutbildning i Halland med målet att få fler barn att börja slöjda. Utbildningen blev full (12 platser) och vi har ett antal intressenter till nästa omgång. Intresset är stort och många vill fylla på sin egen kunskapsbank för att utveckla sina befintliga verksamheter.
Möjliggörarna är viktiga på många sätt, vi når ut till barnen med hjälp av de vuxna som är närmast barnen. Genom utbildning, inspiration och fortbildning kommer fler att känna sig säkrare i att använda slöjden som uttrycksmedel. Slöjden behöver inte vara något krångligt eller svårt, men vi behöver hjälpas åt att sprida den så den når ut och fler får ta del av den.
Fritid = slöjdtid – slöjd på barn och ungas villkor
Konferens riktad till vuxna som arbetar med barn och unga.
Det finns flera exempel på projekt som har slöjd för barn och unga som utgångspunkt. September blir en händelserik månad där slöjden kommer ta plats i Halland. Under tiden som Hej Slöjd! visas arrangerar Varbergs kommun en barnfestival med fokus på barns delaktighet. Den 6 september arrangerar vi på Kultur i Halland – Slöjd en konferens där flera projekt presenteras. En heldag full av inspiration och viktiga lärdomar om hur slöjden kan nå ut till såväl barn och unga. Konferensen kommer att livestreamas och finnas kvar över tid så att pedagoger och slöjdhandledare kan titta tillbaka och ta del av kunskaperna och utveckla egna projekt. Vår förhoppning är att fler ska känna sig bekväma i att använda slöjd som uttrycksmedel såväl i skolan som på barnens fritid. En hel dag om slöjd på barns och ungas villkor.
Emma Andersson
Arbetar: Utvecklare i slöjd och konsthantverk för barn och unga, Kultur i Halland – slöjd på 50%. Jobbar även 50% som frilansande barnkulturdesigner där jag ofta jobbar i projekt som utgår från barn och ungas tankar och idéer och kan vara allt från att utveckla en verksamhet till att rita lekskulpturer.
Aktuell med: Utställningen Hej Slöjd! och konferensen Fritid = Slöjdtid
Bästa slöjdminne: Det är svårt att välja ett minne som det absolut bästa. Men ett av mina bästa är när ett barn frågade mig om man kan ha slöjd som hobby. Han ville brodera resten av sitt liv. När det känns tungt eller stressigt brukar jag tänka på de barn jag påverkat i mitt arbete, stort eller smått, för att få kraft att fortsätta. Varje barn som hittar sitt unika sätt att uttrycka sig känns som att få en guldmedalj för mig.
Lotta Fadai säger
Så härligt! Och så viktigt att barnen själva får bestämma. Det kan vara svårt att ta ett steg tillbaka, att låta barnen styra helt över en aktivitet, men om man gör det så tror jag att man lär sig se på barn med ett nytt perspektiv. Kul satsning!
Lotta, slöjdlärare Gbg