I den läsarenkät Slöjdlärarprotalen genomförde i juni var det många som på frågan ”Det här skulle jag vilja se mer av på Slöjdlärarportalen” svarade att de önskade texter om och av förstelärare i slöjd. Vi har kontaktat ett antal förstelärare för att efterhöra intresse för att bidra med texter på Slöjdlärarportalen, dock har responsen varit svag.
Många lärare, i slöjd och andra ämnen, diskuterar i olika sammahang vad förstelärar-reformen har betytt. Många jämförelser mellan skolor, kommuner och skolämnen har förekommit i dessa diskussioner exempelvis på sociala medier och i lärarfackliga tidningar. Det är ingen tvekan om att skillnaderna är stora!
Såväl goda som mindre goda exempel eller effekter av förstelärarsystemet har lyfts fram. Bland de kritiska inläggen hörs: ”Oklara grunder för såväl utnämning som gällande vad uppdraget innebär”, dessutom att lärare i vissa ämnen prioriteras/gynnas medan andra lärargrupper, exempelvis slöjdlärare, mer sällan kommer ifråga för uppdragen som förstelärare.
På den positiva sidan hörs förstelärare som getts förutsättningar att både kompetensutveckla sig själva och att leda träffar med ämneskollegor för att sprida exempelvis ämnesspecifika forskningsresultat och leda gemensamma utvecklingsarbeten.
Det saknas dock en mer heltäckande bild av mycket som hänger samman med förstelärarreformen. Hur många lärare som undervisar i slöjd innehar förstelärartjänster? Vad innebär uppdraget som förstelärare, är det till exempel riktat mot ett specifikt skolämne eller är uppdraget att utveckla alla skolans lärare? Vilken samordning sker mellan olika skolor i en kommun gällande utnämning av förstelärare och de uppdrag dessa lärare har? Är försteläraruppdraget en ”personlig utmärkelse” eller ett kollegialt uppdrag? Många fler och relevanta frågor kan ställas försteläraruppdraget.
Slöjdlärarprotalen planerar för en eller flera veckotexter om förstelärare i relation till slöjdämnet och slöjdlärare. Avsikten är dels att göra det i form av en enkät till förstelärare som undervisar i slöjd, dels genom intervjuer med några förstelärare. Kanske i kombination med officiell statistik i den mån sådan finns.
Som ett första steg skulle vi nu i denna veckotext vilja be alla läsare om två saker:
- Namn och mejladresser till förstelärare som undervisar i slöjd (direkt från förstelärare, eller från dig som känner till någon eller några förstelärare som undervisar i slöjd)
- Förslag på frågor att undersöka och besvara om försteläraruppdraget. Vad tänker du som verksam slöjdlärare med eller utan försteläraruppdrag? Vilka frågor vore intressant att få svar på för att få en större förståelse för försteläraruppdragets förutsättningar och möjligheter?
Vi ber att du mejlar Slöjdlärarportalen på slojd@hdk.gu.se
Namn och kontaktuppgifter till förstelärare som undervisar i slöjd, frågor eller andra synpunkter och funderingar kring försteläraruppdraget.
[…] en studie om vad det innebär att undervisa i slöjd och att samtidigt vara förstelärare. I en veckotext efterlyste vi dels namn och kontaktuppgifter till förstelärare, dels frågor att ställa kring […]