Slöjdlärarportalens jul & nyårskalender med 15 ”minnesluckor”
Slöjdlärarportalen gör som vanligt uppehåll i publiceringen av fredagstexter över jul och nyår. Men under perioden 21 december till 4 januari presenterar vi en ”minneslucka” varje dag. Bakom varje lucka finns en tidigare publicerad text som du kanske glömt, missat eller gärna vill läsa igen. Fredag 11 januari kommer en ny veckotext igen.
Har du inte anmält dig för att få en avisering via mejl varje gång det publiceras något nytt på Slöjdlärarportalen så passa på att göra det nu! (Sitter du vid en dator så finns registreringsrutan till höger. Om du däremot vill göra det via telefon hittar du den funktionen längst ned på sidan).
23/12 ”Vad kan man göra med eleverna på slöjden i åk 6?”
”Regelbundet och relativt ofta dyker frågor liknande den i rubriken upp i olika sammanhang. Slöjdlärare som antingen delar med sig av vad eleverna gör eller ber om tips på vad man kan göra med eleverna i sin undervisning. Hur ofta ser vi motsvarande från lärare i exempelvis matematik, engelska eller historia? Vilken bild ger sådana frågor av det obligatoriska slöjdämnet i grundskolan 2017?”
Citatet är från en veckotext som avsåg att väcka reaktion och diskussion. Har du redan läst den så innehåller den länkar till Skolverkets nationella utvärderingar – publikationer det ofta talas om och hänvisas till i slöjdsammanhang. Men har du till exempel läst den del som innehåller Skolverkets sammanfattande analys av de nationella ämnesutvärderingarna av bild, musik och slöjd? Här görs många spännande jämförelser mellan de tre ämnena.
Kommentera gärna! Exempelvis ett resultat från utvärderingen som förvånar dig, bekymrar dig, eller som gläder dig – och vilka följder detta kan eller bör få.
Kommentera