Slöjdlärarportalen

Nätverket för slöjdlärare i Sverige

  • Hem
  • Aktuellt
  • Forskning
    • Lic.- Doktorsavhandlingar
    • Forskarintervjuer från Slöjdlärarportalen
    • Vetenskapliga artiklar
  • SLÖJDforsk
  • Bibliotek
    • Stödmaterial
    • Styrdokument
    • Nationella utvärderingar
  • Fortbildning
  • Länkar
    • Myndigheter & Organisationer
    • Slöjdrelaterat – nätverk, fb-grupper etc.
    • Vetenskapliga tidskrifter & e-magasin
    • Tidskrifter & e-magasin (ej vetenskapliga)
    • Studentuppsatser, bibliotek, databaser etc.
    • Slöjd i Norden
    • Slöjdlärarutbildning
    • Kunskapsluckorna från jullovskalendern 2016
  • Om portalen

Ny magisteruppsats i didaktik om att arbeta med att tolka uttryck

6 september, 2019 By Redaktionen Lämna en kommentar

Elisabet Jagell arbetar bland annat med utvecklingsuppdrag inom IT, slöjd i grundskolan och bild för lärarstudenter vid Uppsala universitet. Under våren 2019 tog hon en magisterexamen i didaktik vid Uppsala universitet. Magisterutbildningen avslutades med uppsatsen Uttryck som didaktiska verktyg – undervisningsdesign kring tolkning av uttryck.

I magisteruppsatsens studie undersöktes pedagogers förhållningssätt kring arbete med att tolka uttryck. Uppsatsens bakgrundsbeskrivning och tidigare forskning handlar främst om skolämnena slöjd och bild. Likaså görs kopplingar till Skolverkets nationella utvärdering i slöjd 2013 (Skolverket, 2015) som visade att slöjdlärare upplever att det är svårt att arbeta med att tolka kulturella och estetiska uttryck. I magisteruppsatsens studie intervjuades inte lärare i grundskolan utan istället två konstpedagoger i en bildpedagogisk museiverksamhet och två bildpedagoger från Levande Verkstad. Inom Levande verkstad har pedagogerna en lång tradition av att arbeta med bildpedagogik. Elisabet Jagell menar att det är gemensamt för både bild- och slöjdlärare och bild- och konstpedagoger att de förväntas ge eleverna möjlighet att tolka uttryck. I uppsatsen lyfts att skillnaden mellan studiens pedagoger inom bildpedagogisk museiverksamhet och Levande verkstad jämfört med skolans bild- och slöjdlärare är att de inte behöver förhålla sig till styrdokument, bedömning och skolans ämnesindelningar. Även om studierna inte har utförts i skolan är en strävan med magisteruppsatsens resultat att öka förståelsen för hur undervisningsdesign för att tolka uttryck kan utvecklas. Hela magisteruppsatsen kan läsas här. 

Dela det här:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-post

Arkiverad under: Aktuellt, Forskning

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera på Slöjdlärarportalen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på portalen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Copyright © 2025 Slöjdlärarportalen

loading Avbryt
Ditt meddelande skickades inte - kontrollera din e-postadress!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.