Elisabet Jagell arbetar bland annat med utvecklingsuppdrag inom IT, slöjd i grundskolan och bild för lärarstudenter vid Uppsala universitet. Under våren 2019 tog hon en magisterexamen i didaktik vid Uppsala universitet. Magisterutbildningen avslutades med uppsatsen Uttryck som didaktiska verktyg – undervisningsdesign kring tolkning av uttryck.
I magisteruppsatsens studie undersöktes pedagogers förhållningssätt kring arbete med att tolka uttryck. Uppsatsens bakgrundsbeskrivning och tidigare forskning handlar främst om skolämnena slöjd och bild. Likaså görs kopplingar till Skolverkets nationella utvärdering i slöjd 2013 (Skolverket, 2015) som visade att slöjdlärare upplever att det är svårt att arbeta med att tolka kulturella och estetiska uttryck. I magisteruppsatsens studie intervjuades inte lärare i grundskolan utan istället två konstpedagoger i en bildpedagogisk museiverksamhet och två bildpedagoger från Levande Verkstad. Inom Levande verkstad har pedagogerna en lång tradition av att arbeta med bildpedagogik. Elisabet Jagell menar att det är gemensamt för både bild- och slöjdlärare och bild- och konstpedagoger att de förväntas ge eleverna möjlighet att tolka uttryck. I uppsatsen lyfts att skillnaden mellan studiens pedagoger inom bildpedagogisk museiverksamhet och Levande verkstad jämfört med skolans bild- och slöjdlärare är att de inte behöver förhålla sig till styrdokument, bedömning och skolans ämnesindelningar. Även om studierna inte har utförts i skolan är en strävan med magisteruppsatsens resultat att öka förståelsen för hur undervisningsdesign för att tolka uttryck kan utvecklas. Hela magisteruppsatsen kan läsas här.
Kommentera