Text: Marcus Samuelsson, Annelie Holmberg & Mia Porko-Hudd
En artikel i Techne Serien A: 24, 2017, av Annelie Holmberg, Mia Porko-Hudd och Marcus Samuelsson handlar om en studie om läromedel i slöjd med enkätsvar från 143 lärare i slöjd i Finland och Sverige. Läs gärna hela artikeln, här nedan presenteras en kortare text om studiens resultat.
Enkätsvaren visar att lärarna har en kluven inställning till vad ett läromedel är. Några menar att det är allt som kan definieras som läromedel, medan andra menar att läromedel är det fåtal läroböcker som finns att använda för undervisningen. En liknande uppdelning som framkommer är att en del menar att det inte finns några läromedel för slöjd, medan andra menar att de läromedel som faktiskt finns hjälper till, underlättar och styr upp undervisningen.
Svaren är också i andra avseende motsägelsefulla. En del av lärarna vill ha tillbaka centralt producerade läromedel med tydlig koppling till gällande styrdokument, medan andra lika gärna eller hellre delar och vidareutvecklar andras läromedel via webbaserade delningskulturer.
Studien visade att flera av lärarna tillverkade sina egna läromedel. Skälen för detta var:
- för att nå målen med den egna undervisningen,
- för att matcha mot den egna elevgruppens behov,
- för att anpassa mot sitt klassrum,
- för att utveckla och upprätthålla sina egna färdigheter.
Utöver dessa synpunkter framkom att lärarna hade olika motiv för hur läromedlen användes. Ett motiv var att läromedel användes för eleverna, ett andra motiv var att de användes för dem själva, och ett tredje var att läromedel användes för undervisning.
Lärarna fick också ta ställning till vilken eller vilka typer av läromedel som de använde i sin undervisning. Svaren skiljde analoga från digitala läromedel. De vanligaste läromedlen bland de som svarade, där majoriteten arbetade i materialinriktningen textil, var:
- beskrivningar,
- bilder av olika slag,
- hobbyböcker,
- öppna webbsidor.
I studien framkom att lärarna fick tag på läromedel genom att antingen göra dem själva, hitta i slöjdsalen eller på digitala källor, via förmedling av grossister eller via sina lärarutbildningar.
Läromedel i slöjd är ett pedagogiskt dilemma, utan givna och alltid giltiga lösningar, som lärarna i studien hanterade på olika sätt. Variationerna i svaren visar hur lärarna anpassat sig efter förändrade förutsättningar där de tvingats hitta nya sätt att tänka kring och använda sig av läromedel i sin slöjdundervisning.
Förhoppningen inför framtiden är att några av de trådar vi lyft fram plockas upp och används för att utveckla såväl innehåll som utformning av både läromedel och undervisningen i slöjd. Mer om resultaten finns att ta del av i artikeln.
Marcus Samuelsson, legitimerad lärare i slöjd, docent i pedagogik, Högskolan Väst, Institutionen för Individ och Samhälle, Trollhättan.
Annelie Holmberg, legitimerad lärare i slöjd, universitetslektor i textilvetenskap, Uppsala universitet, Konstvetenskapliga institutionen.
Mia Porko-Hudd, PeD, docent, forskningsledare i slöjdpedagogik, Åbo Akademi, Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Vasa, Finland.
Kommentera