Slöjdlärarportalen

Nätverket för slöjdlärare i Sverige

  • Hem
  • Aktuellt
  • Forskning
    • Lic.- Doktorsavhandlingar
    • Forskarintervjuer från Slöjdlärarportalen
    • Vetenskapliga artiklar
  • SLÖJDforsk
  • Bibliotek
    • Stödmaterial
    • Styrdokument
    • Nationella utvärderingar
  • Fortbildning
  • Länkar
    • Myndigheter & Organisationer
    • Slöjdrelaterat – nätverk, fb-grupper etc.
    • Vetenskapliga tidskrifter & e-magasin
    • Tidskrifter & e-magasin (ej vetenskapliga)
    • Studentuppsatser, bibliotek, databaser etc.
    • Slöjd i Norden
    • Slöjdlärarutbildning
    • Kunskapsluckorna från jullovskalendern 2016
  • Om portalen

Händig, skicklig och konstfärdig – slöjdkunnande i interaktion

8 mars, 2017 By Redaktionen Lämna en kommentar

Ny artikel i ForskUL

Av: J. Andersson & M. Johansson

Få praktiknära studier beskriver hur det kan gå till att lära sig slöjda,både under slöjdlärarutbildningen och i skolans slöjdundervisning. Joakim Andersson och Marléne Johansson har studerat slöjdlärarstudenter som lär sig att svarva. De ger med denna artikel bidrag till forskningen om hur händighet, skicklighet och konstfärdighet kan utvecklas under slöjdarbete. Det som kan uppfattas som ett oreflekterat görande, vid tillverkning av ett föremål, visas i deras studie som nyanserade exempel på lärprocesser. Författarna diskuterar vidare hur slöjdkunnande utvecklas under multimodal interaktion.

Händig, skicklig och konstfärdig – slöjdkunnande i interaktion

Dela det här:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-post

Arkiverad under: Vetenskapliga artiklar

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera på Slöjdlärarportalen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på portalen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Copyright © 2023 Slöjdlärarportalen

loading Avbryt
Ditt meddelande skickades inte - kontrollera din e-postadress!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.