Slöjdlärarportalen

Nätverket för slöjdlärare i Sverige

  • Hem
  • Aktuellt
  • Forskning
    • Lic.- Doktorsavhandlingar
    • Forskarintervjuer från Slöjdlärarportalen
    • Vetenskapliga artiklar
  • SLÖJDforsk
  • Bibliotek
    • Stödmaterial
    • Styrdokument
    • Nationella utvärderingar
  • Fortbildning
  • Länkar
    • Myndigheter & Organisationer
    • Slöjdrelaterat – nätverk, fb-grupper etc.
    • Vetenskapliga tidskrifter & e-magasin
    • Tidskrifter & e-magasin (ej vetenskapliga)
    • Studentuppsatser, bibliotek, databaser etc.
    • Slöjd i Norden
    • Slöjdlärarutbildning
    • Kunskapsluckorna från jullovskalendern 2016
  • Om portalen

Det är nu arbetet med terminens betygssättning börjar!

4 januari, 2019 By Redaktionen Lämna en kommentar

Slöjdlärarportalens jul & nyårskalender med 15 ”minnesluckor”

Slöjdlärarportalen gör som vanligt uppehåll i publiceringen av fredagstexter över jul och nyår. Men under perioden 21 december till 4 januari presenterar vi en ”minneslucka” varje dag. Bakom varje lucka finns en tidigare publicerad text som du kanske glömt, missat eller gärna vill läsa igen. Fredag 11 januari kommer en ny veckotext igen.

Har du inte anmält dig för att få en avisering via mejl varje gång det publiceras något nytt på Slöjdlärarportalen så passa på att göra det nu! (Sitter du vid en dator så finns registreringsrutan till höger. Om du däremot vill göra det via telefon hittar du den funktionen längst ned på sidan).

 

4/1 Det är nu arbetet med terminens betygssättning börjar!

Texten publicerades på Slöjdlärarportalen i augusti, men är lika aktuell nu som vid alla terminsstarter.

”Att ålägga eleverna att skriva slöjddagbok i slutet av varje lektion utan andra direktiv än några generella frågeställningar, riskerar leda fel om dagböckerna sedan ska utgöra underlaget för lärarens betygssättning, exempelvis i relation till kunskapskravet ”Utifrån syftet med slöjdarbetet och kvalitets- och miljöaspekter väljer eleven tillvägagångssätt och ger enkla/utvecklade/välutvecklade motiveringar till sina val”. Eleverna behöver och har rätt att veta/förstå att deras förmåga att motivera sina val utgör en av grunderna för betyg i slöjdämnet. Läraren behöver därför planera en undervisning som ger eleverna förutsättningar att motivera sina val. Dessutom behöver eleverna vara införstådda med hur man som lärare kommer att bedöma denna förmåga, till exempel genom deras slöjddagböcker.”

Hur planerar du att ge eleverna förutsättningar att utveckla förmågan att motivera sina val, hur ska eleverna visa förmågan, och på vilket sätt ska du bedöma den?

Kommentera gärna!

Dela det här:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-post

Arkiverad under: Jul- och nyårskalender med "minnesluckor", 2018

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera på Slöjdlärarportalen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på portalen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Copyright © 2025 Slöjdlärarportalen

loading Avbryt
Ditt meddelande skickades inte - kontrollera din e-postadress!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.