Slöjdlärarportalens jul & nyårskalender med 15 ”minnesluckor”
Slöjdlärarportalen gör som vanligt uppehåll i publiceringen av fredagstexter över jul och nyår. Men under perioden 21 december till 4 januari presenterar vi en ”minneslucka” varje dag. Bakom varje lucka finns en tidigare publicerad text som du kanske glömt, missat eller gärna vill läsa igen. Fredag 11 januari kommer en ny veckotext igen.
Har du inte anmält dig för att få en avisering via mejl varje gång det publiceras något nytt på Slöjdlärarportalen så passa på att göra det nu! (Sitter du vid en dator så finns registreringsrutan till höger. Om du däremot vill göra det via telefon hittar du den funktionen längst ned på sidan).
1/1 Förebilder i slöjd. En undersökning om vem som kan ses som förebild i nutida pedagogisk slöjd
”Jag tror att namngivna förebilder kan verka som ambassadörer för vårt ämne och stärka ämnets ställning. Namngivna förebilder kan fungera som ”minneskrokar” som eleverna kan hänga upp sina kunskaper på för att bättre komma ihåg slöjdens metoder och tankesätt. Namngivna förebilder kan också vara ”speglar” som elever kan spegla egna tankar, drömmar och idéer mot. Eleven kan identifiera sig med förebilden och hämta inspiration till egna livsval. Det finns så många fantastiska slöjdförebilder att lyfta fram. Det är en outnyttjad resurs.”
Citatet kommer från Elisabet Jagell som intervjuades i en veckotext på slöjdlärarportalen tidigare i höst utifrån sin C-uppsats med samma namn som rubriken ovan . Både intervjun och hennes uppsats i konstvetenskap väcker tankar om möjligheterna med att utnyttja namngivna personer som förebilder i relation till slöjd och slöjdundervisning.
Läs, inspireras – och planera för ett arbetsområde med utgångspunkt i en eller flera förebilder. Elisabet själv föreslår att ett sådant arbetsområde kopplas till kursplanens kunskapsområden ”Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer” och ”Slöjden i samhället”.
Kommentera gärna genom tankar kring hur ett sådant arbetsområde kan kopplas till förmågorna i kursplanens långsiktiga mål!
Kommentera