Nuläge och framåtblickar 2018 ‒ om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet är ett nypublicerat temanummer i Techne serien. Temanumret består av åtta artiklar som beskriver likheter, skillnader, möjligheter och begränsningar mellan de nordiska ländernas slöjdundervisning, slöjdlärarutbildning och slöjdrelaterad forskning. Utöver den inledande artikeln, och de nordiska ländernas artiklar, innehåller temanumret dessutom en artikel om publicerade artiklar i Techne serien sedan journalen inrättades, och en artikel om nordiska doktorsavhandlingar:
Introduktion: Nuläge och framåtblickar 2018 ‒ om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet (s. 1-7)
Marléne Johansson
Håndværk og design – et fag i den danske folkeskole og læreruddannelse (s. 8-25)
Lisa Monica Fälling Andersen, Bolette Kremmer Hansen, Bent Illum
Common and holistic craft education in Finland (s. 26-38)
Mia Porko-Hudd, Sinikka Pöllänen, Lindfors Eila
Design og håndverk og Tekstil på Island (s. 39-57)
Brynjar Olafsson, Asdis Joelsdottir
Design, kunst og håndverk i Norge: fra barnehage til PhD (s. 58-73)
Kari Carlssen, Anniken Randers-Pehrson, Hilde Hermansen
Sverige. Slöjdämnets situation, utveckling och forskning under 2009-2018 (s. 74-93)
Peter Hasselskog, Annelie Holmberg, Stina Westerlund
Slöjdforskning i fokus. Techne serien 1995-2017 (s. 94-108)
Juha Hartvik, Mia Porko-Hudd
Doktorsavhandlingar inom det nordiska slöjdfältet (s. 109-123)
Marléne Johansson
Professor Marléne Johansson, Göteborgs universitet, ordförande i Techne seriens redaktionsråd, har varit redaktör för temanumret.
Temanumret hittar du här:
https://journals.hioa.no/index.php/techneA/issue/view/355
[…] 31/12 Nytt temanummer i Techne serien om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet […]