Från hjärna till hand – Fortbildning i slöjdämnet 8/9-10/9 2017
Av: Emma Gyllerfelt
Med handen i fokus samlas pedagoger till en verkstad med nätverkande och inspiration kring hur slöjdundervisning kan planeras och genomföras med elevers lärande i fokus. Fröet till Textom började gro när Inger Degerfält och Greger Trobäck av en slump hamnade i samma bil till Slöjdbiennalen i Linköping. För varje mil föddes fler och fler idéer som behövde konkretiseras.
Berätta om fortbildningen!
– Vi åkte bil ihop alldeles för många timmar och vi pratade om olika tankar, ambitioner och drömmar som vi har om slöjd. Inger berättade om sina planer på en fortbildning på slöjdens villkor. När jag hörde hennes förslag och idéer tänkte jag att detta verkligen behövs och jag visste en mycket lämplig plats. När vi insåg hur mycket idéer som bubblade kontaktade vi Christian Svensson. Christian har bred utbildning och enorm erfarenhet inom slöjd. Genom sitt arbete på Stapelbäddens makerspace i Malmö och aktivt engagemang inom hemslöjden har Christian stor erfarenhet av att organisera liknande event.
Vad skiljer den här fortbildningen från andra slöjdfortbildningar?
– Här blir det verkstad med handen i fokus. Målet är att visa hur slöjdundervisning kan se ut 2017. Fortbildningen ska stärka lärarens kunskaper handgripligt, både praktiskt och mentalt. När du lämnar fortbildningen ska du ha fått nya kontakter, känna kollegial gemenskap och få en slags verktygslåda full av lektionsmaterial med allt från urslöjd till digitalslöjd. Verktygslådan fylls under helgen på med sådant som kan läras vidare till eleverna. Du får handgripligen med dig lektionsexempel genom att du själv provar på och genomför projekt under helgen.
– Vår ambition är att fler ska engagera sig i fortbildningen som vi vill ska formas och växa av fler eldsjälars engagemang och tankar. Våra idéer behöver fyllas på och formas av nya idéer. Textom är idag en förening som startats av oss, men vi vill att föreningen och fortbildningen ska formas av fler aktiva slöjdlärare som ser ett utvecklingsbehov och vill knyta kollegiala kontakter för att också stärka slöjden som skolämne.
Berätta mer om föreningen och tankar om den för framtiden!
– Den här helgen blir avstamp för en slöjdlärarförening vars syfte är att fortbilda lokalt. Tanken är att föreningen arrangerar återkommande fortbildningar som bygger på ”hands on” och ”verkstadsform”. Föreningen har som ambition att även knyta samman de nordiska länderna. Genom föreningens medlemmar kan fortbildningens innehåll påverkas av det utbildningsbehov som är aktuellt och främst efterfrågas. Vi hoppas att föreningen ska kunna arbeta över hela landet och internationellt. Fortbildningen förläggs denna gång till Skåne, men med engagerade medlemmar blir det kanske ett fortbildningsevent på något annat håll i landet. Genom en förening kan vi bygga struktur, dela erfarenheter och stödja varandra med ett högkvalitativt resultat.
Berätta om platsen för fortbildningen!
– Vid Skäralids nationalpark i nordvästra Skåne finns ett pensionat med privat skog, sjö och enastående vacker natur. Det finns vandrarhem och camping. En plats med möjligheter för stora och små evenemang. Platsen andas slöjd och hantverk, känslan i omgivningen är ursprunglig. Det finns lokaler för textilt arbete och elektroslöjd såväl som för smide och färskvirkesslöjd. I Skäralid kan det digitala möta det ursprungliga.
Berätta om elektroslöjd!
– Där utforskas “wearables-teknologin” eller så kallade smarta textilier, möjligheterna att utveckla broderi, applikation, tryck, måleri och ljusspridande material i pärlor och knappar. Du får en enkel och användbar introduktion till el-lära och de olika komponenterna och sedan börjar ditt utforskande av blinkande ljusdioder, ledande trådar och olika sensorer.
Hur ser upplägget för helgen ut?
– Professor Göran Lundborg inleder med en föreläsning om symbiosen mellan handen och hjärnan. Verkstäderna tar sedan vid och tillsammans förbereder vi verkstäderna inför lördagens arbete. Under lördagen arbetar du i din verkstad, men det är även möjligt att prova slöjd i våra ”stå upp-verkstäder”. Här kan du prova det du är nyfiken på. Kanske är det tekniker i material som du inte tidigare provat eller är det tekniker som du aldrig fått möjlighet att testa. Det handlar om att handgripligt slöjda, inte bara titta. Lördag kväll och söndag kväll bjuder på sociala överraskningar. Vi vill ha festlig stämning med högt till tak! Under söndagen knyts allt samman. Till lunch har vi delat med oss av våra erfarenheter till varandra, innan vi tar farväl och återvänder hem för att omsätta nyvunna kunskaper i undervisning, vi hoppas att det blir en givande fortbildningshelg.
Hur är tanken med verkstäderna?
– Verkstäderna leds av Marcus Vildir, Stina Billing, Leif Blomqvist, Eva Söderberg, Ulf Härdner, Ulla-Christina Skarby, Louis Vitas och många fler. Några av de slöjdlärare som ofta syns och hörs i samband med nytänkande och ämnesutveckling. Alla har en slöjdlärarbakgrund men alla är idag inte längre verksamma slöjdlärare.
– Det handlar om kollegialt och kooperativt lärande där slöjden binds samman som ett ämne, textil mot trä och trä mot textil som också möter det digitala, men även ämnesövergripande. Man väljer verkstad för helgen men det finns alla möjligheter att gå och hälsa på de andra.
– Vi vill att det ska bli mycket didaktiska samtal mellan deltagarna, därför vill vi att folk rör sig och blandas, att det inte är vattentäta skott någonstans. ”Stå upp-verkstäderna” hjälper till med detta och i varje verkstad finns det möjlighet att prova på. Alla som kommer är ju egentligen redan proffs, och det kollegiala lärandet ska genomsyra fortbildningen.
Kooperativt lärande, berätta om det!
– Det kan översättas till organiserat grupparbete. Att lära ut kooperativt innebär att läraren organiserar samarbete mellan elever efter förutbestämd struktur där eleven blir delaktig och aktiv i sitt lärande. Samarbetet syftar till att eleverna sedan lär av och med varandra. Det kräver samarbete och stöttning elever emellan som ska främja den enskilda elevens kunskapsutveckling såväl som gruppens. Under den här helgen kommer deltagarna att bli elever där verkstäderna mer eller mindre arbetar efter kooperativa principer.
Vem är helgen till för?
– Den legitimerade läraren ska möta lärarstudenten tillsammans med den icke behörige slöjdläraren. Vi ska lära av varandra och alla är välkomna. Vårt gemensamma intresse är slöjdämnet. Vi vill ha tydliga verkstäder och ge slöjdlärare handfasta exempel som de sedan kan ta med sig i sin undervisning. Med djup förståelse för ämnets behov för människans bildning och utveckling kan vi förhoppningsvis bli många kollegor som lär vidare till våra kollegor och skolchefer i landet, likt ringar på vattnet.
Blir det fler föreläsningar än den med Göran Lundborg?
– Utöver verkstäderna blir det under helgen även möjlighet till kortare föredrag och ämnesövergripande arbete, exempelvis kommer zoologen Marie Dacke, från Mitt i naturen, Studio Natur och Go´ kväll, att på ett populärvetenskapligt sätt visa hur våra insekter väljer att bo. Naturpedagog Ingemar Nyman, författare till boken Hantverk, estetik och slöjd – med utemiljön som inspiration, tar oss med ut och visar slöjden i skogen. Här kommer det att bjudas på flera överraskningar.
Fortbildningen är förlagd under en helg, berätta om era tankar bakom det.
– Tanken är en all inclusive-helg, inte endast fortbildning utan även personlig utveckling. Ambitionen är stort nöje och stor inspiration. Textom börjar fredag eftermiddag och slutar söndag lunch. Summan för att delta är 3500:- och då ingår allt. Vi siktar på runt 60 deltagare men utrymme finns för uppemot 100 personer.
Ytterligare information om fortbildningen och om hur du anmäler dig.
Bästa slöjdminnen:
Inger: Oj! Hela mitt liv är ju slöjd och så har det alltid varit. Kanske var det när jag fick en stor nyfälld rönn i semesterpresent att roa mig och barnen med.
Greger: När jag var fjorton år placerade jag stolt min nyinköpta hyvelbänk i lägenhetens pojkrum. Äntligen slapp jag hålla mina slöjdalster med fötterna för att få händerna fria till järn och klubba.
Christian: Jag experimenterade med garvning och kom plötsligt på att guacamole borde fungera att garva med. Det funkade! Efter flertalet skinn har det blivit den bästa metoden.
Aktuella med: Fortbildning för slöjdlärare 8-10/9 2017
Personerna bakom Textom:
Christian Svensson är utbildad hemslöjdskonsulent och driver idag Sveriges första makerspace. Som maker och slöjdare med ena foten i det historiska hantverket och den andra i det digitala kombinerar han specialintresse och jobb genom att få mer människor att ta tag i sin vardag och göra saker själv. Om det så är att 3D printa reservdelar eller tälja en sked.
Greger Trobäck är slöjdlärare och betecknar sig själv som materialnörd. Greger har ett livslångt intresse för hantverk och materialkunskap. Han är uppväxt i en egenföretagande hantverksfamilj med elfirma, cykel- och motorverkstad, smedja och snickeriföretagande. Entreprenöriellt tänkande, elektroniska möjligheter och behovet av att låta händerna arbeta med hantverk ligger i generna
Inger Möller Degerfält är utbildad Textilslöjdlärare och legitimerad i ämnet Slöjd. Intresset för film-foto-teknik kombinerat med slöjd och pedagogik gjorde henne till läromedelsproducent och ansvarig för Slöjd.nu, allt sedan 1999.
Kommentera gärna i kommentarsfältet nedan: Hur tänker du om ändringen i slöjdämnets kursplan där det centrala innehållet för åk 7-9 nu inkluderar ”Hur material kan kombineras med digital teknik”? Är det elektroslöjd såsom det beskrivs inför Textom? Vilka tankar väcks hos dig?
[…] 14 april, 2017. Intervju med Greger Trobäck, Inger Möller Degerfält och Christian Svensson […]