Rubriken i inlägget är titeln på ett forskningsprojekt initierat av Umeå universitet och som har beviljats medel från Vetenskapsrådet för tre års forskning!
Projektet, som redan är igång, vill undersöka på vilka sätt akademisering och digitalisering av utbildning och skola skapar nya förutsättningar för ämnena bild och slöjd i fråga om såväl syfte som innehåll. Genom tre olika delstudier vill projektet ge svar på ett antal frågor, bland andra:
Vilka konsekvenser får akademiseringen och digitaliseringen för ämnesinnehållet i bild respektive slöjd? Vilka möjliga lärarpositioner skapas av akademiseringen och digitaliseringen av bild och slöjd? Vilket utrymme finns för estetiska och praktiska kunskapsformer i dagens utbildningsekologi?
Projektet avser bidra dels med generell kunskap om hur lärarutbildningens omvandlingar och förändringar i policydokument förändrar förutsättningarna för kunskapsutveckling i enskilda ämnen på olika sätt, dels belysa specifikt vilka kunskaper ämnena bild och slöjd bidrar med i dagens samhälle.
Resultaten kommer att utgöra en säkrare grund för policybeslut om ämnenas syfte och innehåll, samt lärarutbildningens organisering.
Estetikens ekologi
Läs mer och följ projektet här!
Rakel Rudebrant säger
Så BRA!!!!