Slöjdlärarportalen

Nätverket för slöjdlärare i Sverige

  • Hem
  • Aktuellt
  • Forskning
    • Lic.- Doktorsavhandlingar
    • Forskarintervjuer från Slöjdlärarportalen
    • Vetenskapliga artiklar
  • SLÖJDforsk
  • Bibliotek
    • Stödmaterial
    • Styrdokument
    • Nationella utvärderingar
  • Fortbildning
  • Länkar
    • Myndigheter & Organisationer
    • Slöjdrelaterat – nätverk, fb-grupper etc.
    • Vetenskapliga tidskrifter & e-magasin
    • Tidskrifter & e-magasin (ej vetenskapliga)
    • Studentuppsatser, bibliotek, databaser etc.
    • Slöjd i Norden
    • Slöjdlärarutbildning
    • Kunskapsluckorna från jullovskalendern 2016
  • Om portalen

Estetikens ekologi: akademiseringen och digitaliseringen, eller ’amatörisering’ av skolämnena bild och slöjd?

25 juni, 2020 By Redaktionen 1 kommentar

Rubriken i inlägget är titeln på ett forskningsprojekt initierat av Umeå universitet och som har beviljats medel från Vetenskapsrådet för tre års forskning!

Projektet, som redan är igång, vill undersöka på vilka sätt akademisering och digitalisering av utbildning och skola skapar nya förutsättningar för ämnena bild och slöjd i fråga om såväl syfte som innehåll. Genom tre olika delstudier vill projektet ge svar på ett antal frågor, bland andra:

Vilka konsekvenser får akademiseringen och digitaliseringen för ämnesinnehållet i bild respektive slöjd? Vilka möjliga lärarpositioner skapas av akademiseringen och digitaliseringen av bild och slöjd? Vilket utrymme finns för estetiska och praktiska kunskapsformer i dagens utbildningsekologi? 

Projektet avser bidra dels med generell kunskap om hur lärarutbildningens omvandlingar och förändringar i policydokument förändrar förutsättningarna för kunskapsutveckling i enskilda ämnen på olika sätt, dels belysa specifikt vilka kunskaper ämnena bild och slöjd bidrar med i dagens samhälle.

Resultaten kommer att utgöra en säkrare grund för policybeslut om ämnenas syfte och innehåll, samt lärarutbildningens organisering.

Estetikens ekologi

Läs mer och följ projektet här!

Dela det här:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-post

Arkiverad under: Aktuellt, Forskning

Kommentarer

  1. Rakel Rudebrant säger

    26 juni, 2020 vid 17:18

    Så BRA!!!!

    Svara

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera på Slöjdlärarportalen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på portalen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Copyright © 2023 Slöjdlärarportalen

loading Avbryt
Ditt meddelande skickades inte - kontrollera din e-postadress!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.