Slöjdlärarportalens jul & nyårskalender med 15 ”minnesluckor”
Slöjdlärarportalen gör som vanligt uppehåll i publiceringen av fredagstexter över jul och nyår. Men under perioden 21 december till 4 januari presenterar vi en ”minneslucka” varje dag. Bakom varje lucka finns en tidigare publicerad text som du kanske glömt, missat eller gärna vill läsa igen. Fredag 11 januari kommer en ny veckotext igen.
Har du inte anmält dig för att få en avisering via mejl varje gång det publiceras något nytt på Slöjdlärarportalen så passa på att göra det nu! (Sitter du vid en dator så finns registreringsrutan till höger. Om du däremot vill göra det via telefon hittar du den funktionen längst ned på sidan).
28/12 Språkutveckling genom slöjddialog
- Värdesätt elevernas deltagande i klassrumssamtalen, en tyst elev utvecklas inte språkligt!
- Ställ frågor som öppnar upp spelfältet för elevens egna resonemang och funderingar, i den ytan kan ni tillsammans bearbeta såväl språk som idéer!
- Fundera över ditt eget språkbruk, du som lärare tjänar som språkligt föredöme!
- Läs vår uppsats!
Punktlistan ovan är några av Jesper Aaröe och Fredrik Johanssons svar på frågan om konkreta råd till slöjdlärare för att ta ett steg mot en mer språkutvecklande slöjdundervisning.
Jesper och Fredrik är snart färdiga slöjdlärare. Språkutveckling genom slöjdundervisning var ämnet för deras första examensarbete. Läs och inspireras, kanske också följa den sista punkten i deras rekommendationer ovan? Uppsatsen finns länkad i slutet av intervjun.
Kommentera gärna genom att dela med dig av hur du arbetar med elevernas språkutveckling i och genom slöjden
Annika Österlindh säger
Åh så roligt att fler lyfter denna vinkling utav arbete, har missat förra inlägget.
Jag har föreläst om mitt språkutvecklande arbete i slöjden under en komungemensam studiedag sept 2016. Där mötte jag drygt 50 slöjdlärare som gav mig positiv feedback på den efterföljande utvärderingen.
Se ”Språk i slöjden – slöjden i språket”
Mitt arbete har fortsatt och jag har presenterat det på olika sammankomster.
Listan blir väldigt lång på vad jag gör för/till/tillsammans med mina elever i slöjdsalen men det kan gälla tex;
*Tydliga beskrivningar av kunskapskraven
*Pedagogiska planeringen tydligt kopplad till kunskapskraven
*Färgkodade elevexempel för planeringen
*Egna arbetsbeskrivningar med foton/ritade bilder som tydligt tar upp ämnespec begrepp
*5 st teoridelar kring slöjdspecifika ord och begrepp
*Redskapsteorin översatt till olika språk där både substantiv och verb växlas, bildstöd
*Learning walls om både tekniker och genomförande
*QR koder
*Dokumentation efter varje slöjdlektion, med 4 frågor (Även dessa knutna elevexempel på olika nivåer)
*Meningsbörjan till dokumentationen
*Hjälp meningar till formuleringen på fråga 4
Jag ser en mycket positiv utveckling hos eleverna som verkligen växer och utmanar sig själva till nya nivåer utifrån mina formativa kommentarer som är både muntliga och skriftliga. Jag strävar efter att eleverna ska motivera/resonera mm på motsvarande jämställda kunskapskravsnivåer som i de teoretiska ämnena.