Sidan hittas inte, fel 404
Sidan du letar efter finns inte längre. Försök att gå till startsidan och se om du kan hitta det du letar efter. Du kan även försöka hitta det genom att söka här nedan.
Sidor
- Aktivera
- Aktivitet på hela webbplatsen
- Bibliotek
- Länkar
- Medlemmar
- Myndigheter & Organisationer
- Om portalen
- Registrera
- SLÖJDforsk, nationellt slöjdforskarnätverk
- Slöjdrelaterat – nätverk, fb-grupper etc.
- Stödmaterial
- Styrdokument
- Vetenskapliga tidskrifter & e-magasin
Kategorier
- Aktuellt
- Bibliotek
- Forskning
- Fortbildning
- Jul- och nyårskalender med "kunskapsluckor", 2019
- Jul- och nyårskalender med "minnesluckor", 2018
- Kunskapsluckorna från jullovskalendern 2016
- Kunskapsluckorna från jullovskalendern 2017
Författare
- Admin (1)
- Redaktionen (300)
Månadsvis
- juni 2021
- september 2020
- juni 2020
- april 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augusti 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augusti 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augusti 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- april 2016
- mars 2016
- november 2015
Senaste inlägg:
- Slöjdlärarportalen vilande
- ”De estetiska ämnena behövs i ett demokratiskt samhälle”
- Webbinarium 23 oktober: Skogens outnyttjade slöjd- och hantverkspotential
- Fortbildning för slöjdlärare 26–27 oktober i Lund
- Estetikens ekologi: akademiseringen och digitaliseringen, eller ’amatörisering’ av skolämnena bild och slöjd?
- Slöjdlärarportalen tar delvis time-out under hösten, men återkommer som ”Slöjdlärarportalen 2.0” i januari 2021
- Nytt temanummer i NordFo:s journal Techne serien
- Seminarium för slöjdlärare på Capellagården 12 & 13 augusti 2020
- Lärarlyftet? Ansökan är öppen!
- Kurs i höst? Digitala verktyg i slöjd vid Umeå universitet – öppen för sen anmälan!
- Nästa vecka: Online-tälj-seminarium med Jögge Sundquist
- Pedagogiska kurser i Bild eller Slöjd
- Slöjd i Coronatider
- Sommarkurser i slöjd vid Umeå universitet. Ansök senast 16 mars!
- Umeå universitet söker doktorand i pedagogiskt arbete med inriktning bild, musik eller slöjd. Ansök senast 27 mars.
- ”Om ni trodde slöjden låg efter i loppet: fel, vi har redan varvat och ligger före med hästlängder.”
- Ny slöjdforskning publicerad i Techne Serien
- Slöjdforskning uppmärksammas av Skolverket
- Hållbart slöjdande i ”Poddagogen”
- SLÖJDforsk, nationellt slöjdforskarnätverk
- Erfarenheter från ”gränslandet” – ämnessamarbete ur ett slöjdpedagogiskt perspektiv
- ”Slöjden i samhället” – ett område med outtömliga inspirationskällor
- Slöjd blir kvar på Liu!
- Gott Nytt (slöjd)År!
- Instruktion av hantverkstekniker i slöjden. Fiktiv och konkret handling som kommunikativ resurs
- Snart dags att ansöka till Nationella forskarskolan i bildpedagogik och slöjdpedagogik
- Berätta om slöjdens värden!
- Intervju med Britt-Marie Halvorsen, slöjddoktorand vid svenskspråkiga Åbo Akademi i Vasa, Finland
- Ny norsk doktorsavhandling om möjligheter och hinder för elevers arbete med trä i slöjden
- Intervju med Anna Sjöqvist, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet
- Intervju med Pia Brännkärr, slöjddoktorand vid svenskspråkiga Åbo Akademi i Vasa, Finland
- Nya slöjdartiklar om hållbar utveckling i Nordic Studies in Education
- Om NordFo:s slöjdforskningskonferens Make&Learn på HDK, Göteborgs universitet
- Intervju med Hanna Hofverberg om den nya doktorsavhandlingen med fokus på miljö och hållbarhet i slöjdundervisning
- Nya artiklar med slöjdforskning i Techne serien
- Intervju med Anna Ekström om hennes doktorsavhandling: ”Instructional work in textile craft: Studies of interaction, embodiment and the making of objects”
- Om förstelärare som undervisar i slöjd – del II
- Det textila språket – en avhandling om kulturella uttryck och estetiska kvaliteter
- Intervju med Göran Lundborg, läkare och forskare, som skrivit boken ”Handen och hjärnan”
- Betyg och betygssättning i slöjd utifrån Skolverkets nya allmänna råd – del II
- Intervju med professor i slöjd Marléne Johansson på YouTube
- Slöjdlärarportalens jul & nyårskalender med 17 ”minnesluckor”
- Nationella forskarskolan i bildpedagogik och slöjdpedagogik
- Instruktion av hantverkstekniker i slöjden. Fiktiv och konkret handling som kommunikativ resurs
- Berätta om slöjdens värden!
- Slöjdlärares upplevelser av en flerspråkig slöjdundervisning
- Slöjdämnets många material
- Intervju med Britt-Marie Halvorsen, slöjddoktorand vid svenskspråkiga Åbo Akademi i Vasa, Finland
- Bild och Slöjd samarbetar med arkitektur från olika platser i världen
- Ny norsk doktorsavhandling om möjligheter och hinder för elevers arbete med trä i slöjden
- Nu finns ett nypublicerat nummer i NordFo:s journal Techne serien, Vol 29 Nr 2 (2019)
- Intervju med Anna Sjöqvist, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet
- Språk i slöjden och slöjd i språket, mitt arbete som textillärare
- Intervju med Pia Brännkärr, slöjddoktorand vid svenskspråkiga Åbo Akademi i Vasa, Finland
- Nya slöjdartiklar om hållbar utveckling i Nordic Studies in Education
- Om NordFo:s slöjdforskningskonferens Make&Learn på HDK, Göteborgs universitet
- Inspirationsdag med irländske träsvarvaren Glenn Lucas i Lindesberg 2 oktober
- Intervju med Hanna Hofverberg om den nya doktorsavhandlingen med fokus på miljö och hållbarhet i slöjdundervisning
- Ny bok: Handen i den digitala världen
- Förändringar i Ämneslärarprogrammet åk 7–9 leder till högre söktryck?
- Ny magisteruppsats i didaktik om att arbeta med att tolka uttryck
- Nya artiklar med slöjdforskning i Techne serien
- Intervju med Anna Ekström om hennes doktorsavhandling: ”Instructional work in textile craft: Studies of interaction, embodiment and the making of objects”
- Dags att ansöka till den nya forskarskolan i bildpedagogik och slöjdpedagogik
- Trevlig sommar!
- Bildning och slöjd
- Förstelärarrollen i slöjd – vilka möjligheter?
- HDK söker universitetsadjunkt i slöjdpedagogik med inriktning mot hårda material och hantverkstekniker
- ”Att slöjda en hållbar utveckling?” Öppen föreläsning med Hanna Hofverberg på HDK onsdag 22 maj
- Textil som pedagogiskt redskap ‒ för lärande i förskolan, förskoleklass och skolans tidigare år
- Om förstelärare som undervisar i slöjd – del II
- Gerillaslöjd med garnbollar
- Det textila språket – en avhandling om kulturella uttryck och estetiska kvaliteter
- Seminarium för slöjdlärare 2019
- Om förstelärare som undervisar i slöjd
- Sloydtrukk Talks: Seminarium om Handen och Hjärnan, 5 april kl. 15-17
- Intervju med Göran Lundborg, läkare och forskare, som skrivit boken ”Handen och hjärnan”
- Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum, ny slöjdtext i Skolverkets Lärportal
- Kompetensutvecklingskurser för slöjdlärare hösten 2019
- Om NERA2019, Nordisk kongress vid Uppsala universitet
- Betyg och betygssättning i slöjd – utifrån Skolverkets nya allmänna råd – del II
- Slöjdolympiad 2019
- Ny doktorsavhandling om undervisning och lärande utifrån hållbar utveckling och slöjd
- Slöjdlärarutbildningen vid Linköpings universitet
- Magisteruppsats om hur praktiska och teoretiska aspekter av slöjdämnet har skrivits fram i styrdokument
- Intervju med professor i slöjd Marléne Johansson på YouTube
- Betyg och betygssättning i slöjd – utifrån Skolverkets nya allmänna råd
- Om makerkultur och lärande i och utanför skolan
- Förstelärare i slöjd
- Sök doktorandplats i CUL:s forskarskola
- Slöjdämnet in i framtiden – med fokus på innovation, design och makerspace
- Det är nu arbetet med terminens betygssättning börjar!
- Arbete med det digitala i praktiken
- ”Eleverna blev innovatörer och konstruktörer av en uråldrig teknik”
- Förebilder i slöjd. En undersökning om vem som kan ses som förebild i nutida pedagogisk slöjd
- Nytt temanummer i Techne serien om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet
- Slöjd – Intryck, uttryck och avtryck Intervju med Kajsa Borg, tidigare slöjdlärarutbildare och slöjdforskare
- Kunskapsdiskussionen i dag är ytlig och torftig
- Språkutveckling genom slöjddialog
- Kursplanens: ”…och med andra material”