Skolverket har publicerat texter om ”Nyanländas lärande” för olika skolämnen via sina webbaserade lär- och läsmoduler. I juli publicerades två nya texter som är riktade mot slöjdämnet, dels en text om Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna. Del 1. Ämnesspecifik text: Slöjd, dels en text om Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Del 6. Ämnesspecifik text: Slöjd.
De slöjdspecifika texterna är kopplade till Skolverkets generella modultexter om nyanländas lärande. Den första slöjdartikeln är publicerad i modulen ”Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden” del 1, och den andra artikeln är publicerad i modulens del 6:
Karlsson, J., Gyllerfelt, E. & Johansson, M. (2018). Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna. Ämnesspecifik text: Slöjd. I Skolverkets lärportal, modul om nyanländas lärande, ”Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden, Del 1”.
Karlsson, J., Gyllerfelt, E. & Johansson, M. (2018). Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Ämnesspecifik text: Slöjd. I Skolverkets lärportal, modul om nyanländas lärande, ”Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden, Del 6”.
Modulen om nyanländas lärande ingår i Skolverkets lärportal som innehåller flera moduler med ett rikt antal texter och material för utveckling av undervisningen. Det finns flera moduler inom nyanländas lärande där varje modul består av olika delar med fördjupade artiklar. Modulen ”Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden” innehåller åtta delar med artiklar som består av en generell text och en ämnesspecifik text. De ämnesspecifika texterna bygger vidare på de generella texterna. Artiklarna riktar sig mot grundskolans senare år och är tänkta att underlätta arbetet med nyanlända elever som ännu inte behärskar det svenska språket. Syftet är att modulen ska ge stöd både vid planering och genomförande av undervisning och därmed bidra till en högre måluppfyllelse.
I del 1 och 2 i modulen ”Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden” behandlas hur flerspråkighet ses som en resurs och hur man kan bygga vidare på elevernas tidigare kunskaper. Del 3 till 6 består av en lektionsserie med fokus på fördjupning av språk- och ämneskunskaper. Del 7 och 8 behandlar områdena läsförståelse respektive skrivutveckling. Samtliga delar innehåller intressant läsning. Slöjdens ämnesspecifika texter finns i modulens del 1 och del 6. Utöver de generella texterna i artiklarna ges slöjdexempel för att uppmärksamma olika sätt att involvera elevers flerspråklighet och tidigare kunskaper.
Slöjdexemplet i del 1 är relaterat till delar av det centrala innehållet för årskurs 7–9 som bland annat handlar om ”formgivning med hjälp av olika material, färger och former” och ”slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet”. Utifrån temat ”Att bära” – ett tema som endast ska ses som ett exempel – beskriver artikeln hur elever kan utvecklas med hjälp av slöjdens språk- och kunskapsutvecklande resurser. Slöjdens alla förmågor kan tränas och utvecklas i temat, men i det här exemplet fokuseras specifikt förmågan att tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Artikeln med slöjdexemplet i modulens del 6 relaterar även den till övrig generell text. Utifrån temat ”Utsmyckning” – ett tema som endast ska ses som ett exempel – beskriver artikeln hur en kontinuerlig formativ bedömningsprocess med framåtsyftande respons kan bidra till nyanländas lärande. Att omsätta tankar och idéer till skapande och formgivning är centralt i slöjdämnet. Ett sätt att ge elever förutsättningar att pröva idéer och utvecklas i sin kreativitet och problemlösning är att låta dem framställa föremål utifrån ett tema. Slöjdexemplet beskriver hur läraren kan arbeta med ett tema i slöjden i relation till nyanlända elever och bedömning i språk och kunskapsutvecklande undervisning. Utöver lärarens agerande lyfts särskilt vikten av gruppgemenskap och kamratrespons i temarbetet.
För att veta mera, läs båda artiklarna ”Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna. Ämnesspecifik text: Slöjd” och ”Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning. Ämnesspecifik text: Slöjd” på Skolverkets lärportal.
Utöver de nya artiklarna i modulen för nyanländas lärande har Slöjdlärarportalen tidigare skrivit om en annan slöjdrelaterad text som fortfaranade är en aktuell och intressant läsning ”Multimodala resurser för lärande” som ingår i Skolverkets Läslyfts-modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8”.
Läs, diskutera och använd texterna!
Text av: Marléne Johansson
Kommentera