Var tredje elev anser att det ””stämmer dåligt” att deras slöjdlärare är bra på att knyta slöjdundervisningen till samhället och livet utanför skolan.” (s 99)
Mer än hälften av eleverna har lärare som svarat att ”olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv” förekommer i ”ganska liten utsträckning” i undervisningen.
När det gäller ”design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet” har mer än var tionde elev en lärare som uppger att eleverna ”aldrig” ägnar sig åt detta. (s 99)
Citaten är hämtade från den senaste nationella ämnesutvärderingen ”NÄU-15”. Utvärderingen har några år på nacken nu (undersökningen genomfördes under 2013) och hur resultaten står sig är svårt att sia om. Troligen är det fler elever som idag har en slöjdlärare som är bra på att knyta slöjdundervisningen till samhället och livet utanför skolan, och förhoppningsvis är också fler elever medvetandegjorda kring varför slöjdämnet innehåller undervisning om, i, med och genom olika aspekter av slöjden i samhället.
Genom att betona de samhälleliga aspekterna av slöjdverksamhet vill kursplanen i slöjd undvika att elevernas skapande i olika material enbart ska uppfattas som en privat eller individuell angelägenhet. Kunskapsområdet har alltså tillkommit för att förtydliga slöjdens betydelse för företeelser utanför skolan. Innehållet i kunskaps- området har beröringspunkter med alla långsiktiga mål i kursplanen.
Ur Kommentarmaterialet till slöjdämnets kursplan. (s 16)
Möjligheter till inspiration för undervisning med utgångspunkt i det centrala innehållsområdet ”Slöjden i samhället” tycks i princip oändliga. Ser du dig omkring så kan nästan allt bli en fråga om slöjden i samhället, eller samhället i slöjden. Från ett miljövårdande elevinitiativ som blev ett helt arbetsområde till ett ullprojekt där slöjds betydelse för individen och samhället berörs och bearbetas. Vidare till Agenda2030 med de globala målen och 2019 års Gerillaslöjdsprojekt #fantasintillmakten. Uppräknade områden är bara några av de många utgångspunkter, eller inspirationskällor, som ett arbetsområde eller en uppgift i slöjd kan ta avstamp i och som kan bearbetas i och genom slöjdundervisning. Se ytterligare ett axplock nedan.
Oavsett vilka av slöjdämnets förmågor, eller långsiktiga mål, som står i fokus för elevers lärande i olika uppgifter och arbetsområden i slöjdämnet är olika perspektiv på och ingångar om, i, med och genom Slöjden i samhället ett (lätt?) sätt att intressera och motivera eleverna till vidare lärande.
Estradslöjd – ett exempel på slöjden i samhället
Fas Trä- final på Blå stället, Angered. Estradslöjd med swing- Fritiof Runhall med Kristoffer Alehed, trombon och Anton Stokes, gitarr. 20 januari 2018
Handgjort – En reportagepodd om det handgjorda skapandet i nutiden, med ett getöga i historien.
Podden produceras av Peter Gropman på Iris media, på uppdrag av den statliga myndigheten Nämnden för hemslöjdsfrågor.
folklore factory – Jonatan Malms vassa filmer
Jonatan Malm arbetar som Hemslöjdskonsulent för Västarvet. Jonatan har frilansat inom slöjd sedan 2004 och är medlem i nätverket Not Quite i norra Dalsland, där han också bor. Medverkar återkommande som skribent i tidningen Hemslöjd.
”Så gör du mode av skräp” – Intervju med Anna Lidström i tidningen Vi
Anna Lidström, konstnärlig ledare på re:textile, är designern som blivit så kallad influencer inom mode och redesign. Dessutom är hon doktorand inom hållbart mode vid Textilhögskolan och belönades med utmärkelsen Årets second hand-profil 2018.
…och mycket mer därtill finns förstås att finna! Hur bearbetar du som arbetar som slöjdlärare de olika innehållspunkterna kring Slöjden i samhället med eleverna i din undervisning? Diskutera gärna frågan här nedan eller i andra slöjdpedagogiska forum!
Av Lotta Hermansson
Kommentera