Vi har fått en ny licentiatavhandling inom slöjdområdet. Den 14 oktober 2016 ”licputerade” Jenny Frohagen vid Stockholms universitet på licentiatuppsatsen Såga rakt och tillverka uttryck. En studie av hantverkskunnandet i slöjdämnet.
Lic.avhandlingen är en sammanläggningsavhandling som består av två vetenskapliga artiklar och en s.k. kappa. Den består av 10 kapitel, ett elfte kapitel med en engelskt summary, en referenslista om 8 sidor, och de två artiklarna om 18 respektive 23 sidor, sammanlagt 138 sidor. Lic.avhandlingen handlar om grundskolans slöjdämne och slöjdundervisning. Den problematiserar och beskriver ämnesspecifika kunnanden som elever förväntas utveckla.
I kappans inledningskapitel lyfts att vad elever lär sig genom slöjdarbeten behöver studeras, analyseras och artikuleras för att fördjupa förståelsen av kunskapsinnehållet i slöjd och i synnerhet för att förstå hantverkskunnande som en del av en allmänbildande skolgång. Vidare framkommer, att det är långt ifrån klarlagt vad det är för ämnesspecifika kunnanden som elever förväntas utveckla och hur dessa kunnanden kan förstås i termer av slöjdens görande. Det framförs att det behövs resultat från praktiknära forskning om hur olika kvalitativa sätt att kunna något kan urskiljas för att ge återkoppling på elevernas prestationer, dvs. forskningsresultat som också kan bidra till lärares professionella språk för att tala om elevers slöjdkunnande.
Avhandlingsstudien tar utgångspunkter i slöjdlärares problem med att förstå vad det är för specifikt kunnande eleverna förväntas utveckla i undervisningen och vad lärarna ska förhålla sig till när det gäller att undervisa om och bedöma detta kunskapsinnehåll. Kunnandet som studerats är knutet både till ’det som ska kunnas’ och ’den som ska kunna’. Syftet är att bidra till en artikulering av den handaskicklighet som eleverna ska utveckla genom att studera några aspekter av det hantverkskunnande som elever utvecklar i slöjdundervisning på mellanstadiet. Frågor ställs om två specifika kunnanden från undervisning som har studerats i lic-avhandlingens empiriska studier: 1. Vilket hantverkskunnande krävs för att kunna såga rakt? och 2. Vad innebär det att kunna tolka symboler i slöjdföremål?
I kappan behandlas även slöjden utanför skolan och slöjd som skolämne. Vidare problematiseras hur hantverkskunnande och kroppsligt kunnande kanske kan se lätt ut när det utförs av en kunnig person, men att det kan bero på en förenklad syn och bristande kunskaper. I texten beskrivs också tidigare forskning om elevers görande och lärande i slöjd, estetiska aspekter av slöjdkunnande och om lärares olika sätt att undervisa och instruera i slöjdverksamhet.
Learning study har använts som metod och forskningsansats. Variationsteorin har utvecklats ur fenomenografin som har format användningen av learning study. I en learning study arbetar lärare och forskare tillsammans med att välja ut vad som ska läras som sedan studeras i flera cykler. I avhandlingsstudien har metoden valts för att studera aspekter av hantverkskunnande slöjdämnet; att kunna såga rakt och att kunna tolka symboler i slöjdföremål. Resultaten från att kunna såga rakt beskrivs som fyra beskrivningskategorier; att kunna korrigera snedhet, följa linjer, rigga materialet och att kunna vila sågen mot brädan. Resultaten från vad man kan när man kan tillverka ett uttryck i ett slöjdföremål ‒ i detta fall ett samiskt, kulturellt uttryck ‒ visade sig både i hantverksmässigt tillverkande och i verbala motiveringar i val av material, färg och form. Resultaten lyfts utifrån områdena Verktygshantering och Symboltolkande och diskuteras utifrån hantverkskunnandets karaktär, att beskriva det underförstådda, att utveckla kunnandet samt språket i kunnandet.
Genom att gå på djupet och visa på skillnader av kunnanden från två slöjdspecifika områden öppnar lic.avhandlingen både för reflektioner om slöjdkunnanden och visar på behovet av fortsatta studier inom ett alltför sparsamt utforskat slöjdområde. Läs gärna hela lic.avhandlingen som kan hämtas på:
https://su.diva-portal.org/smash/get/diva2:1015111/FULLTEXT01.pdf
De två artiklarna som hör till sammanläggningsavhandlingen är publicerade i de vetenskapliga journalerna Techne serien och ForskUL:
Frohagen, Jenny (2016). Att kunna såga rakt: Om manuell bildning i skolämnet slöjd. Techne serien. Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 23(2), 16‒33.
Broman, Andreas, Frohagen, Jenny & Wemmenhag, Janice (2013). Vad kan man när man kan tillverka ett uttryck i slöjdföremål? ForskUL, Forskning om undervisning och lärande, 1(10), 6‒28.
Text: Marléne Johansson, fil.dr., professor, som var opponent på lic.avhandlingen.
Att diskutera:
Vad är det för ämnesspecifika kunnanden elever kan när de kan slöjda?
På vilka sätt kan vi använda forskningsresultaten?
Kommentera