Den 17‒20 september arrangerades en nordisk slöjdforskningskonferens på HDK vid Göteborgs universitet i samarbete med den nordiska organisationen NordFo, Nordiskt forum för Forskning och utvecklingsarbete inom utbildning i slöjd. Konferensens övergripande fokus var sammanlänkningen mellan ”att göra” och ”att lära”, därav konferensens namn Make&Learn.
Konferensen vände sig främst till forskare och undervisande personer vid universitet och högskolor inom slöjdområdet i de nordiska länderna, men det fanns också deltagare från andra slöjdrelaterade verksamheter. De 140 deltagarna kom från universitet, högskolor och organisationer från Sverige, Danmark, Finland, Norge, Island, Färöarna, Grönland, Sápmi, Estland, Japan och England. Utöver föreläsningar presenterades och diskuterades forskning och utvecklingsarbete utifrån ”att göra” och ”att lära” inom konferensens fyra teman:
– I temat hållbar utveckling & välbefinnande presenterades och diskuterades hållbar utveckling och välbefinnande utifrån materiella och immateriella aspekter i relation till utbildning och lärande inom slöjdpraktiker. Till exempel kunde det handla om: material, ekologi, ekonomi, sociala aspekter, jämlikhet, hälsa och välbefinnande, att kunna själv, initiativ och kreativitet.
– I temat skola & samhälle presenterades och diskuterades skola och samhälle i relation till utbildning och lärande inom slöjdpraktiker. Hela skolsektorn historiskt och framåt, från förskola, grund- och gymnasieskola, vuxen- och lärarutbildning till beslutsfattare, innefattades i temat. Till exempel kunde det handla om: läroplaner och styrdokument, bedömning, politik, mångkulturalitet, genus och normer, eller om arbets- och fritidsliv.
– I temat kultur & framtid presenterades och diskuterades kultur och framtid i relation till utbildning och lärande inom slöjdpraktiker. Utöver hela skolsektorn ingick hantverks- och kulturområdet och slöjdrelaterade aktiviteter utanför institutionella miljöer. Till exempel kunde det handla om: estetiska och kulturella uttryck, globala perspektiv, slöjdklubbar, DIY-rörelser, makerkultur och slöjdaktivism.
– I temat manuella & digitala redskap presenterades och diskuterades manuella och digitala redskap i relation till utbildning och lärande inom slöjdpraktiker. Till exempel kunde det handla om: multimodalitet, redskap och språk, kroppsbaserat lärande, hantverk, teknik, redskap, föremål, IKT och sociala medier.
Utöver de 90 paperpresentationerna föreläste tre Keynotes. Ingrid Carlgren, professor em., Stockholms universitet, var först ut och föreläste på engelska om From doing to knowing. Ways of doing as ways of knowing. Under föreläsnigen lyftes och argumenterades bland annat traditioner och värderingar om så kallad teoretisk kunskap och så kallad praktisk kunskap och hur benämningarna har format de så kallade praktiskt estetiska ämnena i skolan. Läs gärna Ingrid Carlgrens bok Kunskapskulturer och undervisningspraktiker för att mer ta del av hennes resonemang och forskning utifrån görande och lärande.
Som konferensens andra Keynote föreläste Pete Moorehouse, konstnär och forskare från Bristol, England, om Creativity and the value of woodwork in early years. Utöver kreativitet redogjorde Pete Moorehouse för sina erfarenheter av små barns fascination av få arbeta med verktyg och träarbete. Mer om hans Reggio Emilia inspirerade arbete finns att läsa på Pete Moorehouse hemsida om Woodwork in Early Years.
Konferensen avslutades med en både häftig och tankeväckande föreläsning av Keynote Jonatan Malm, slöjdare och hemslöjdskonsulent, som föreläste om Slöjdterapi – samtal mellan människa och natur. Föreläsningen varvades med kloka ord och erfarenheter av vad som kan innefattas i att slöjda, och att ”behöva” sälja sina alster, varvat med filmade inslag med både under- och andemeningar. Jonatan Malms slöjdande och filmer finns bl.a. på folklore factory och på YouTube som till exempel om dilemmat med att vara entreprenör och om att kunna/behöva sälja sina slöjdade alster.
Under Make&Learn-konferensen fanns det också möjlighet att besöka Nääs där konferensdeltagarna guides runt dels i Nääs slott med dess fina interiörer från köksavdelning, sovrum och salongerna (där TV-serien ”Vår tid är nu” bl.a. har spelats in), och dels i de gamla seminariebyggnaderna från Otto Salomons Slöjdlärarseminarium. Konferensmiddagen hölls i den vackra Nääsbyggnaden Vänhem. Om ni inte har varit på Nääs arrangerar Nääs olika visningar både av slott och av seminariebyggnaderna. Det går också att besöka Slöjd & Byggnadsvård som finns i det stora trähuset Källnääs.
I konferensens parallella sessioner presenterades forskning under 90 paperpresentationer:
Några presentationer kommer förhoppningsvis att utvecklas till artiklar som bland annat kommer att publiceras i NordFo:s journal Techne serien. Slöjdlärarportalen kommer då att skriva om artiklarna. Under konferensen passade Slöjdlärarportalen också på att intervjua några deltagare. Slöjdlärarportalen fortsätter att hålla dig uppdaterad och presenterar mer från Make&Learn framöver.
Text: Marléne Johansson
[…] 29/12 Om NordFo:s slöjdforskningskonferens Make&Learn på HDK, Göteborgs universitet […]