Emma Gyllerfelt, vid slöjdlärarutbildningen, Göteborgs universitet är nyantagen slöjddoktorand i forskarutbildningsämnet ”Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap” vid CUL:s forskarskola.
CUL:s forskarskola (Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning) är en fakultetsgemensam forskarskola vid Göteborgs universitet. En gång om året utannonseras doktorandanställningar i forskarskolans forskarutbildningsämnen. I år antogs sex personer med CUL-finansiering och tre personer antogs med extern finansiering till forskarskolan. CUL:s forskarutbildningsämne ”Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap” är placerat vid Konstnärliga fakulteten. 19 personer sökte en doktorandanställning i ”estetiska uttrycksformer” och i konkurrens efter bedömningar och rangordningar antogs Emma till anställningen. Det är första gången slöjden får en CUL-finansierad doktorand sedan CUL:s forskarskola inrättades 2003. Eftersom det är så svårt att få en doktorandanställning är det en stor glädje för slöjden. I intervjun nedan ställs några frågor till Emma:
Stort grattis Emma! Vad är det du vill forska om?
‒ Tack! Mitt forskningsintresse handlar om slöjdundervisning, nyanlända elever och multimodalitet. Jag är intresserad av hur nyanlända elever möter multimodala resurser i slöjdundervisning. Att möta material, verktyg och redskap utan att dela samma verbala språk och vad som händer i det mötet tycker jag är intressant. Slöjdundervisning kan erbjuda andra uttrycksformer och på så sätt finns det inga verbalspråkliga hinder. Eller som syftestexten i kursplanen för slöjdämnet uttrycker det ”Att tillverka föremål och bearbeta material med hjälp av redskap är ett sätt för människan att tänka och uttrycka sig”.
Berätta om hur du blev intresserad av just nyanlända och slöjd!
‒ Det har växt fram under en längre tid, från arbetet med Skolverkets kartläggningsmaterial för nyanlända elever i slöjd till att min magisteruppsats kom att fokusera nyanlända elever och slöjdundervisning. Mötet med slöjdlärare och nyanlända elever under de här åren gjorde mig mer och mer nyfiken. Jag tycker att det är viktigt att synliggöra och lyfta fram slöjdlärares arbete med nyanlända elever, men också att lyfta fram nyanlända elevers lärande utifrån ett estetiskt och multimodalt perspektiv vilket hittills har gjorts i liten utsträckning.
Vilka erfarenheter har du med dig in i avhandlingsarbetet?
‒ Framför allt har den magisterutbildning som jag läste vid Umeå universitet gett mig en bra grund och erfarenhet.
Hur vill du utföra dina forskningsstudier?
– Tanken är att empirin kommer att utgöras av videoobservationer men jag har också ett intresse av att intervjua elever och kanske också lärare, men huvudfokus i kommande avhandling kommer att vara videoobservationer.
Hur tror du att det kommer att bli att vara doktorand?
‒ I nuläget känns det svårt att veta men jag har förstått på andra att det är utmanande men också utvecklande, men kanske framför allt en väldigt rolig tid. Jag förväntar mig några tuffa år men det ska också bli kul att få göra detta på heltid och att kunna bidra till forksningsfältet. Jag kommer också att ha en mindre del undervisning i min doktorandanställning.
Framtida visioner, för din forskning, för slöjdämnet?
‒Jag tänker att det är just det där med att få bidra till fältet, att få lyfta fram och synliggöra slöjdlärares arbete med nyanlända elever. Att synliggöra lärande genom multimodala resurser och att det är användbart i flera sammanhang, inte enbart i slöjdundervisning.
Intervjuad av: Marléne Johansson
Emma Gyllerfelt:
Titel: Doktorand i ”Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap” vid CUL:s forskarskola, Göteborgs universitet, fil.mag., universitetsadjunkt, slöjd- och svensklärare.
Aktuell med: Nyantagen doktorand som ska forska om Nyanlända elever – lärande genom multimodaliteter i slöjdklassrum. Se också tidigare text på Slöjdlärarportalen om Emmas magisteruppsats.
Diskussionsfråga: Vilka forskningsfrågor anser du angelägna med fokus på slöjdundervisning och nyanlända elever?
Eva Bengtsson säger
Hur arbetar lärare i slöjden med idéutveckling?
Idéutveckling är en del i slöjden arbetsprocessen. Hur utvecklar elever i olika årskurser med att skapa en egen idé eller design?
När får Eleverna utveckla en egen idé utifrån etnisk eller kulturell identitet?
Vad kan elever om kultur?