Campopiano, C., Hasselskog, P. & Johansson, M. (2017). Multimodala resurser för lärande. I Skolverkets Läslyfts-modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8”.
Läslyftet ingår i en av Skolverkets kompetensutvecklingsinsatser. På Skolverkets www-sidor förekommer ett antal ”moduler” i Skolverkets Läs- och skrivportal. För lärare i grundskolan finns modulen ”Från vardagsspråk till ämnesspråk” som består av åtta artiklar. De inledande artiklarna i modulen fokuserar på hur lärare kan stötta eleverna i att utveckla ämnesspråk. I den sista artikeln i modulen, artikel 8, har vi, utöver från andra skolämnen, använt oss av olika slöjdexempel för att uppmärksamma olika sätt att ”läsa och skriva” i slöjdämnet.
Här nedan beskrivs kortfattat vad artikel 8 ”Multimodala resurser för lärande” handlar om:
I artikeln beskrivs bland annat ett exempel utifrån observationer i slöjdämnet om hur elever använder sig av flera olika multimodala resurser för att lära sig under en slöjdlektion. Exemplet är hämtat från ett arbetsområde om förvaring, till exempel en necessär, ett surfplattefodral eller ett pennfack, där läsningen börjar i ett färdigt föremål. Att ”läsa av” olika slags intryck, överföra tankar i handling och sedan tillverka, exempelvis en skål i slöjden, inrymmer flera multimodala sätt att läsa. Intryck från föremål, redskap, skrivna texter och skisser läses och medieras till tankar som utförs i handling och uttrycks i ett föremål; ett föremål som i sin tur kan läsas.
Att öppna upp för att läsa på flera vis, multimodalt, är angeläget i alla skolämnen då elever möter skolans verksamheter utifrån olika sociala och kulturella erfarenheter. En mängd språkliga och symboliska intryck passerar i barns och ungas vardag och dessa ska förenas med skolans språkbruk. I de mer skapande, kroppsliga och laborativa inslagen i undervisningen inom bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd, men även i till exempel matematik, NO och teknik, har multimodala resurser för lärande till stora delar varit ouppmärksammade i elevers görande. Att konkretisera tekniska lösningar, förklara biologiska samband, tillaga en måltid, framställa ett slöjdföremål, gestalta musik, rörelse eller bild, inrymmer läsförmågor både i multimodala intryck och i egna uttryck, det vill säga att kunna tolka information exempelvis i instruktioner, symboler och bilder och överföra tankar i handlingar och gestaltningar.
Läs artikel 8 ”Multimodala resurser för lärande” i Skolverkets Läs- och skrivportal här.
Och du hittar hela modulen ”Från vardagsspråk till ämnesspråk” här.
Text av: Christina Campopiano, Peter Hasselskog och Marléne Johansson, författarna till artikel 8.
[…] i Skolverkets Läslyfts-modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8” (en text som Slöjdlärarportalen tidigare skrivit om). Den läslyftstexten, ”modulen”, skulle enligt Skolverkets anvisningar rikta sig till alla […]