Slöjdlärarportalen

Nätverket för slöjdlärare i Sverige

  • Hem
  • Aktuellt
  • Forskning
    • Lic.- Doktorsavhandlingar
    • Forskarintervjuer från Slöjdlärarportalen
    • Vetenskapliga artiklar
  • SLÖJDforsk
  • Bibliotek
    • Stödmaterial
    • Styrdokument
    • Nationella utvärderingar
  • Fortbildning
  • Länkar
    • Myndigheter & Organisationer
    • Slöjdrelaterat – nätverk, fb-grupper etc.
    • Vetenskapliga tidskrifter & e-magasin
    • Tidskrifter & e-magasin (ej vetenskapliga)
    • Studentuppsatser, bibliotek, databaser etc.
    • Slöjd i Norden
    • Slöjdlärarutbildning
    • Kunskapsluckorna från jullovskalendern 2016
  • Om portalen

Hantverksskolning eller karaktärsfostran?

2 november, 2018 By Redaktionen Lämna en kommentar

Den nordiska journalen Techne serien har publicerat ett nytt specialnummer med rubriken Hantverksskolning eller karaktärsfostran? Specialnumret är skrivet av två forskare, som också är bröder; Per Hartman, fil.dr., konstnär, pedagog och forskare och Sven Hartman, professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet. I texten skriver författarna om idéer om slöjd och slöjdundervisning som fördes fram långt innan skolslöjden blev etablerad i den svenska skolan. Utöver den historiska sammanställningen av kända slöjdpedagoger behandlas tankar om slöjdundervisningens nytta av andra aktörer redan innan Otto Salomos Näässlöjd fick sitt genomslag.

Speciellt intressant är att läsa om alla slöjdskolor som fanns i Sverige och hur de låg till grund för slöjdundervisning och lärarutbildningar, men också hur slöjdskolorna inrättades och utvecklades i relation till olika näringsverksamheter och dess bidragsgivare t.ex. Höganäs slöjdskola. Likaså beskrivs slöjdskolors relation till högskolor och universitet exempelvis att Chalmerska slöjdskolan i Göteborg blev Chalmers tekniska högskola, att Slöjdföreningens skola blev HDK, Högskolan för design och konsthantverk, och att Slöjdskolan i Stockholm blev Konstfackskolan i Stockholm, för att nämna några. Det är också tänkvärt att läsa om att slöjdskolor med textil inriktning för ”kvinnlig slöjd” var vanligare än slöjdskolor för ”manlig slöjd”, även om de inte märktes så mycket i tidig slöjddebatt.

Per och Sven Hartmans text kompletterar tidigare slöjdhistoriska texter. Utöver det historiska perspektivet görs även jämförelser och reflektioner till nutida typiska drag i den svenska slöjddebatten. Manuskriptet blev färdigskrivet innan Per Hartman gick bort, 84 år gammal, i maj 2018. Specialnumret vänder sig till alla med intresse för lärande och undervisning inom slöjdrelaterad verksamhet. En förhoppning är att texten används både i lärarutbildning, forskning och i argumentation för slöjdämnet och ‒ såväl utifrån dåtid som i nutid ‒ i relation till textens rubrik ”Hantverksskolning eller karaktärsfostran?”.

Här kan du ta del av hela specialnumret.

Text av Marléne Johansson, ordförande i Techne seriens redaktionsråd

 

 

Dela det här:

  • Facebook
  • Twitter
  • E-post

Arkiverad under: Aktuellt, Forskning Taggad som: hantverksskolningeller karaktärsfostran?, perhartman, slöjdämnet, slöjdforskning, slöjdhistoria, svenhartman

Kommentera Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Prenumerera på Slöjdlärarportalen via epost

Ange din e-postadress för att prenumerera på portalen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Copyright © 2021 Slöjdlärarportalen

loading Avbryt
Ditt meddelande skickades inte - kontrollera din e-postadress!
E-postkontroll misslyckades, försök igen
Tyvärr, din blogg kan inte dela inlägg via e-post.