Vilka kunskaper behöver barn och ungdomar ha med sig efter avslutad skolutbildning? Frågan är extra aktuell vid skolstart och vad som anses som giltig kunskap behöver ständigt diskuteras och definieras utifrån ett sam- och framtidsperspektiv. Med ett sådant går det inte att bortse ifrån behovet av estetiska ämnen för en demokratisk, hållbar framtid. Detta menar lärarutbildare och forskare inom bild- och slöjdpedagogik (red).
Bakom artikeln står Anette Göthlund, professor vid Institutionen för bild- och slöjdpedagogik, Konstfack, samt ett flertal företrädare vid landets lärarutbildningar för bild och slöjdlärare. En fullständig lista med undertecknare finns här.
Läs hela debattartikeln publicerad i Skola & Samhälle 2020-09-24.
Bild av Mondschwinge från Pixabay
Iréne Apelman säger
Vilka kommer att få sig texten och underskrifterna sig till del?
Utom vi redan frälsa …