Slöjdlärarportalen publicerar här en text av Carina Jansson Lärare i Bild, Håkan Eifel Lärare i trä- och metallslöjd och Karin Svensson Lärare i textilslöjd där de berättar om ett samarbetsprojekt:
Välj en plats som du vill åka till eller en plats som betyder mycket för dig. Så började höstterminen -18:s lektioner i Bild och Slöjd, på Norråsaskolan i Nässjö under de första veckorna på läsåret. Här har bilden och slöjden jobbat över de traditionella gränserna och byggt upp ett samarbete som sträcker sig över ett helt läsår i år 9 för 175 elever. Vi, har utgått från gamla traditionella hantverk som fritt broderi och svepteknik och fogar samman det med en bild från nutiden t ex Paris, Toronto eller Dubai. Ett nära samarbete mellan Bild och Slöjd gör att elevens bildanalys blir ett projekt både på papper och ett uttryck med tråd och nål som ska monteras i ett traditionellt svep eller där själva bilden eller designen kräver en ny form på själva svepet.
I bilden började vi att lägga fokus på arkitektur och hur olika kända byggnader ser ut i världen och vilken betydelse de har. Hur de är byggda och vad de symboliserar för landet/platsen. Här har eleverna fått tagit del av kända byggnader som Operahuset i Sydney, Big Ben i London, Eiffeltornet i Paris, Burj Khalifa i Dubai samt många andra platser, både kända och kanske okända för eleverna. Dessa byggnader symboliserar landet och varför.
Här arbetas i ämnet Bild in delar av det centrala innehållet som bildframställning, där eleverna får ta fram och berätta om deras egna eller kommande upplevelser. Även former, färger och bildkompositioner kommer in som ett naturligt inslag där färgen på bilden ska översättas till broderistygn i olika former från en ritad bild på ett papper. Kulturer från olika tider både från Sverige, Europa och övriga världen ger eleverna en känsla av hur arkitektur är utformad i de sju världsdelarna.
Både i Bild och Slöjd ska man jobba med två- och tredimensionella arbeten, och eftersom detta arbetsområde sträcker sig över ett helt läsår får eleven möjlighet att både jobba med sin egen plats, men även se andras. Detta arbete med bildframställning kommer under läsåret att bli ett färdigt och personligt slöjdalster med en egen vald bild. Eleverna har jobbat mycket med horisontlinjer, linjer och former i bildsalen. Här har eleverna fått detaljstudera sina byggnader/stadsbilder/landskap- perspektiv. Under läsåret har eleverna tagit med skissen/broderiet från slöjdsalen till bildsalen för att få tips om färgval tex i en gatubild eller hur vissa detaljer kan ge bilden en annan karaktär och ibland har vi jobbat tillsammans i slöjdsalarna. Med nål och trådar i olika grovlekar och material kan man välja olika stygn, och det förstärker bilden som växer fram från pappers skissen på tyget och bildar en betydelsefull plats för eleven. Här är det viktigt för eleven att få en dialog om skuggor och detaljer med bildläraren för att kunna jobba med sin bildanalys genom hela projektet och få ett bra resultat både i Bild och Slöjd.
De första veckorna i slöjden visade och pratade vi om historian bakom vårt kulturarv och visade olika typer av både broderi och sveptekniker. Hur slöjdhistorian har följt våra behov av att skapa bruksföremål för vårt dagliga liv men även hur man har smyckat ut sina svep över generationer. I textilhistorian har broderiet kunnat berätta om hur generationer tillbaka i tiden har smyckat sig själva och sin omgivning. Broderierna har sett olika ut beroende på var i Sverige eller i världen man lever, och vilken ekonomisk status man har haft. Elevernas broderiuppgift är att brodera i svart och vitt, detta finner vi i svartsticket som förekom mycket runt Leksand i Dalarna. Till svepen har det funnits traditionella mallar att utgå ifrån, men det har också funnits möjlighet att designa en egen svepform. Eleverna har haft tillgång till digitala beskrivningar i ord och bild och även instruktionsfilmer.
Läroplanen har mål som vi kan använda i ett gemensamt projekt där vi alla jobbar med en kreativitet och låter eleverna använda sina förmågor till ett läsårsprojekt genom en digital portfolio i ord och bild. Här gäller att göra en planering som ska genomföras till ett resultat som sedan ska redovisas. Redovisningen kan sen ske som en artikel eller en berättelse, alternativt en video. Hela samarbetsprojektet ska sen mynna ut i en utställning både i skolans lokaler och utanför. Digitaliseringen är ingen egen måluppfyllelse utan ett komplement som skall underlätta undervisningen för både våra elever och oss lärare. På det här sättet finns vi lärare med under hela processen och för att det ska fungera dokumenterar varje elev på OneNote, ett program i Microsofts Officepaket, med fotografier och texter. Den digitala portfolion ger oss lärare en helt annan insyn i elevernas skapandeprocess. Eleverna tar själva kort med sin dator eller telefon och lägger in det på sin personliga slöjdsida på OneNote.
Valet av arbetsområde har även gett oss möjlighet att ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om bildframställning, och förståelse för gamla svenska traditionella hantverkstekniker
I kursplanerna läste vi att arkitektur fanns som en gemensam nämnare både i bildens och i slöjdens centrala innehåll och där började vi att utforma detta läsårsprojekt.
I bildämnet:
- I Bildframställning ska man framställa samhällsorienterade bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser. Det färdiga arbetet ska även presenteras.
- I Redskap för bildframställning ska man jobba former, färger och bildkomposition och deras egenskaper och hur man använder det i ett bildskapande arbete.
- I Bildanalys ska man bl.a. jobba med arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen.
I slöjdämnets centrala innehåll står:
- I Slöjdens material, redskap ska man kombinera metall, trä och textil med varandra, och här står också att två och tredimensionella skisser, modeller och mönster ska ingå och hur de kan följas och kopplas till matematiska beräkningar.
- I Slöjdens arbetsprocesser finns alla delar med som ideutveckling, övervägande, framställning och värderingar och hur delarna samverkar och påverkar resultatet. Allt dokumenteras i ord och bild på OneNote.
- I Slöjdens estiska och kulturella uttrycksformer ska man använda arkitektur, konst och design som inspirationskällor. Här står också att man göra en egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
Slöjd och Bild ger eleverna en möjlighet att kunna utveckla sin kreativitet som idag efterfrågas på arbetsmarknaden. När man jobbar med sina händer måste man tänka igenom själva arbetsprocessen först. Skulle något oplanerat inträffa måste man tänka till. Hur gör jag nu? Grunden till många företag handlar om att ha en idé och finna konkreta lösningar i olika situationer. Har man dessa förmågor kan det vara betydelsefullt för eleven och även för samhällets utveckling. Grunden för ett samhälle är att erbjuda varor eller tjänster. Under detta projekt har eleverna fått träna på att använda sin lektionstid och att det finns ett slutdatum då allt ska vara klart. Så jobbar man på många arbetsplatser runt om i Sverige och vi vill träna våra elever på använda sin tid på rätt sätt. Ett ihopsatt svep och broderi betyder att man lyckats med sitt projekt.
Vi har under läsåret reflekterat över att eleverna har valt olika arkitektoniska verk från hela världen, och de har upptäckt många platser de inte kände till sedan tidigare. Många har tyckt det varit en rolig uppgift, men inte trott att slöjdarbetet skulle ta så lång tid med själva hantverket. Några elever har verkligen funnit bilden och broderiet som en harmonisk stund i veckan, medan har upptäckt möjligheter att arbeta med trälock och olika sorters sätt att låsa ett svep med lock.
Det har varit bra att våra salar ligger i samma korridor och på så sätt har bilden varit nära när frågor om olika färgsättningar har dykt upp på slöjden. Bildläraren har ofta varit inne i slöjdsalarna, men ibland har elever varit inne i bildsalen med en stor påse garn för att exempelvis få hjälp med en trädkrona.
Detta läsåret ska vi låta eleverna fotografera och lägga in mer bilder på OneNote varje vecka. Förra läsåret gjorde vi det en gång i månaden, även bildens material ska fotas mer regelbundet. Vi vill utöka samarbetet med moderna språk, där vi vill att eleverna skriver en text om sin byggnad och lite fakta runt omkring. Texten vill vi använda till utställningen vi ska ha i maj 2020.
Skolledningen är mycket positiva till vårt samarbete och ser samma möjligheter i läroplanen som vi sett, och därför kommer vi på Norråsaskolan i Nässjö att fortsätta vårt samarbete detta läsår.
En elev satt och broderade och helt plötsligt hörs ett skrik.
–Jag har gjort fel, huset har blivit snett, nu måste jag börja om igen, en kamrat kommer fram och tittar på broderiet. Lägger huvudet på sned och svarar med ett leende på läpparna.
–Det är lugnt tornet i Pisa ska luta lite….. Sedan visste alla i klassen att tornet i Pisa lutar.
Carina Jansson Lärare i Bild
Håkan Eifel Lärare i trä- och metallslöjd
Karin Svensson Lärare i textilslöjd
Lotta Danfors säger
Så inspirerade och fina resultat. Detta skall jag delge mina kollegor på skolan jag jobbar:). Tack-
Yvonne Gustafsson säger
Underbart! Detta ska jag ta med mig!